Review: Het Vonnis

Kinepolis Film Distribution

Kinepolis Film Distribution

Met veel pers en nog meer BV’s, werd tijdens een VTM-première Het Vonnis, de langverwachte nieuwe film van  Jan Verheyen, op België afgevuurd. En of deze de verwachtingen inloste?

Met een knaller van een openingsscène zit je onmiddellijk in het verhaal. De bijna 2 uur durende film zwakt geen enkele minuut af en je blijft stil nadenkend zitten bij de aftiteling. Deze film blijft nazinderen en je moet erover praten om je bedenkingen kwijt te raken. En naar mijn aanvoelen, gaat Het vonnis wel menige discussie op gang trekken. Een goed doordacht verhaal, vertolkt door topacteurs, maken deze film tot een must-see.

Kinepolis Film Distribution

Kinepolis Film Distribution

Het verhaal spitst zich toe op Luc Segers die zijn vrouw verliest na een brutale confrontatie met een crimineel. Wanneer de moordenaar op vrije voeten komt door een procedurefout slaan de stoppen door bij Segers. Hij neemt het recht in eigen handen, vastberaden om zich te meten met de rechtsstaat die hem in de steek liet.

Half 2010 begon Verheyen te schrijven aan het scenario. Volgens hem ontstond de film uit een soort woede en maatschappelijke frustratie tegenover het gerecht. Na de financiële steun via het Vlaams Audiovisueel Fonds kon Eyeworks  in 2012 met de productie beginnen. Hierbij deed Verheyen heel wat voorbereidend onderzoek en ging vaak zaken gaan bijwonen in de rechtbank. Er werd voornamelijk gefilmd in Brussel, Mechelen en Antwerpen en in het assisenhof van Brugge. De vertolkingen werden één voor één krachtig neergezet door Koen De Bouw als Luc Segers, Veerle Baetens (The Broken Circle BreakdownCode 37), Johan Leysen (The SpiralJeune et Jolie), Jappe Claes (Dossier K.Daens) en nog vele anderen.

Het Vonnis ging eind augustus in wereldpremière tijdens het Montréal World Film Festival. De film werd er meteen goed onthaald door pers en publiek en ontving de prijs voor Beste Regie. Het Amerikaanse entertainmentvakblad Variety had het over een ‘accomplished drama’, terwijl het Britse filmvakblad Screen International Het Vonnis omschreef als ‘moody and atmospheric, favouring an edgy colour palette’.
Begin oktober staat de film geselecteerd voor het Chicago International Film Festival en schiet de internationale carrière van het rechtbankdrama verder uit de startblokken.

U kunt deze dijk van een film vanaf 9 oktober in alle zalen bekijken.