Review: Hitchcock

Fox Searchlight Pictures

Fox Searchlight Pictures

Alfred Hitchcock was behalve een groots regisseur en creatief genie ook een uiterst intrigerend figuur in de filmgeschiedenis. Zijn cameos, zijn gedurfde promotiecampagnes en de manier waarop hij ook zichzelf als product wist te verkopen zijn ondertussen legendarisch. Hij vocht ook regelmatig tegen het grote studiosysteem van de jaren vijftig om het creatieve proces van zijn films niet te bezoedelen. Hitchcock van regisseur Sacha Gervasi gaat over de turbulente periode waarin goeie ouwe Alfred één van zijn bekendste films maakte: Psycho.

Fox Searchlight Pictures

Alfred Hitchcock (hier vertolkt door een met latex aangedikte Anthony Hopkins) zit in een dipje. Na het enorme succes van de spionage thriller North By Northwest willen de studio’s enkel nog soortgelijke films van hem zien. Bezeten zet hij zijn tanden in een nieuw project: de verfilming van een derderangs horrorverhaal gebaseerd op het waargebeurde relaas van seriemoordenaar Ed Gein. De financiële risico’s en Hitchcock’s obsessieve passie voor het onderwerp zetten een zware druk op zijn huwelijk met Alma Reville (Helen Mirren) die zichzelf langzaamaan verliest in de armen van de charmante scenarist Whitfield Cook (Danny Huston).

Fox Searchlight Pictures

We kunnen kort zijn over Hitchcock. Het is allesbehalve een geslaagde film, laat staan een boeiend portret van de man of een interessante blik achter de schermen. Het geheel hangt met haken en ogen aan elkaar en ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst zoveel verandering in tonaliteit binnen één film heb gezien. Het is alsof de makers niet konden beslissen of ze een biopic of een tongue in cheek komedie wilden maken. Waarom toch drie sterren? Omdat de film wél een aantal sterke punten heeft. De sfeer op de grote studio lots in 1959 wordt vlekkeloos en met smaak in beeld gebracht en iedereen staat, ondanks het zwakke materiaal, ijzersterk te acteren. Zelfs Toni Collette en James D’Arcy als respectievelijk Hitch’s secretaresse en acteur Anthony Perkins doen wonderen met hun minieme screentime.

Scarlett Johansson als Janet Leigh, Jessica Biel als Vera Miles, die immer zoetgevooisde (but not really) Michael Wincott als de geest van Ed Gein die de psyche van Hitchcock binnensluipt. Allemaal pluspunten die nipt de minpunten overstemmen. Mensen met een voorliefde voor Hitchcock en filmgeschiedenis zullen de vele missers aan deze prent met plezier door de vingers zien. Anderen zullen zich vergapen aan het spektakel dat zich aan de binnenkant van hun oogleden afspeelt en fris uitgeslapen de zaal verlaten. It’s win win if you think about it.