Wensen aan 260 km/h

Kiseki

A-Film Distribution

poster

A-Film Distribution

Bij het bekijken van I Wish (Kiseki), de nieuwe film van Hirokazu Kore-eda, komt een bepaalde vorm van nostalgie naar boven. Een nostalgie naar een kindertijd waarin avontuur lonkte om elke hoek en waar je de regels en het bijgeloof zelf kon bepalen en waarin kinderen zoveel meer wisten dan de ouders. Kortom, een kindertijd die we ons vooral herinneren uit boeken en films omdat we er ons op het moment zelf helemaal niet bewust van waren.

In dit mooie coming-of-age verhaal krijgt de twaalfjarige Koichi te horen dat er een nieuwe supersnelle treinverbinding wordt aangelegd tussen het noorden en het zuiden van hun deel van het land en dat, wie getuige is van het elkaar kruisen van de twee treinen een wens kan maken. Sinds de scheiding van hun ouders leven hij en zijn broertje Ryû apart, en samen organiseren ze een trip met hun vrienden om elk hun wens te laten uitkomen.

kodomo

A-Film Distribution

Kore-eda’s wortels liggen in het documentairewerk, en dat weet hij steeds goed te gebruiken. Niet in de naturalistische zin waarbij de camera aan de personages plakt, maar in het zowel treffend als poëtisch schetsen van zeer geloofwaardige personages en in het pretentieloos interviewen van zijn acteurs om zo spontaan mogelijke reacties te krijgen. Dit bleek reeds een zeer emotioneel resultaat op te leveren in zijn prachtwerk After-life uit 1998. Ook opmerkelijk is zijn neus om sterke kindacteurs te strikken. Zijn pakkende maar ietwat deprimerende Nobody Knows (over kinderen die letterlijk aan hun lot overgelaten worden door hun moeder) steunde op de acteerkwaliteiten van de kinderen en zo ook I Wish.

Kiseki

A-Film Distribution

Kore-eda neemt zijn tijd om het verhaal van de twee broers en hun vrienden te vertellen. En hoewel de film niet echt saai is, is twee uur meer dan goed is. Wel krijgen we van elk personage beetje bij beetje een mooi beeld van hun verwachtingen in het leven. Opa wil graag lekkere cake bakken om zo weer populairder te worden dan het winkelcentrum. Megumi wil actrice worden, maar is ontmoedigd bij het zien hoe de carrière van haar moeder is afgelopen. En terwijl de broertjes graag weer samen zouden zijn, is het voor papa en mama helemaal niet duidelijk hoe het verder moet. Voeg daar nog verliefdheid voor de juf en een roadtrip aan toe en je hebt een prachtige feel-good drama over leren leven en volwassen worden.