Review: In Vlaamse Velden – Aflevering 1

Review: In Vlaamse Velden - Aflevering 1

VRT

Het is 100 jaar geleden dat De Eerste Wereldoorlog uitbrak. 2014 wordt hét herdenkingsjaar. Zeker in West-Vlaanderen worden tientalen initiatieven  opgericht om ode te brengen aan de eerste grote oorlog. Zeker geen viering, maar een herdenking aan hoe het toen was. Zodat dit nooit meer kan gebeuren.

De VRT kan uiteraard niet achterblijven en zal sterk inzetten om WOI in beeld te brengen. Praatprogramma’s, documentaires (deze keer niet over Hitler),… en ook de prestigieuze fictiereeks In Vlaamse Velden. Deze tiendelige reeks ging gisteren van start op één. Een producie van het onafhankelijke productiehuis Menuet. Dit Gentse productiehuis stond onder andere aan de wieg van Daens, De helaasheid der dingen en The Broken Circle Breakdown.

Jan Matthys – VRT

In de regiestoel niemand minder dan Jan Matthys. Al doet deze naam niet meteen een belletje rinkelen, zijn oeuvre zeker wel. Katarakt, De smaak van De Keyser en Quiz me Quick heeft u wellicht met arendsogen bekeken. Jan is een bescheiden man en loopt niet graag in de spotlight. Het siert hem. Op 22 januari wordt meneer Matthys gehuldigd op het Festival International de Programmes Audiovisuels (FIPA) in Biarritz. Hij wint de EuroFIPA of Honor voor zijn geleverde werk.

Het verhaal

In Vlaamse Velden brengt het verhaal van de Gentse familie Boesman doorheen 4 jaar oorlog. Elk familielid maakt zijn eigen oorlog mee en probeert louter te overleven in deze verschrikkelijke periode.

VRT

Centraal staat de 15-jarige Marie, gespeeld door Lize Feryn. Marie droomt ervan om dokter te worden, onmogelijk toen. Uiteindelijk belandt ze als verpleegster achter het front. Marie start als een naïeve puber die in de romantiek van een oorlog gelooft. Doorheen de tijd ontdekt ze de gruwel van de oorlog en groeit ze uit tot een volwassen vrouw.  Vader Philippe (Wim Opbrouck) is dokter en droomt al jaren van een docentenfunctie aan de Universiteit. Met de door de Duitse bezetter gesteunde Vlaamse universiteit ziet hij zijn kans. Moeder Virginie (Barbara Sarafian) is de rots die het gezin samenhoudt, maar hoelang kan ze dit volhouden wanneer Duitsers haar huis bezetten. Marie’s oudste broer Vincent (Matthieu Sys) is een echte patriarch en gaat uit idealisme vechten voor het vaderland. Haar andere broer Guillaume (Wietse Tanghe) volgt deze ideologie niet en probeert te deserteren. Tegen wil en dank belandt Guillaume toch aan het front.

“In Flanders Fields the poppies blow, Between the crosses, row on row.”

Cast

Als strenge vader Philippe Boesman herkennen we Vlaams top-acteur Wim Opbrouck. Wel gekend uit In de gloria, Het Eiland en Salamander. Barbara Sarafian (Dubbelleven, Allez Eddy!) neemt de rol van Virginie op zich. Deze namen klinken bekend in de oren. De kinderen daarentegen zijn nog niet gekend bij het grote publiek. De meest bekende kop van de drie is Wietse Tanghe. Voor zijn hoofdrol in Quiz me Quick kon de jonge knaap op veel lof rekenen. Veel gel werd in In Vlaamse Velden gebruikt om de wildgroei op zijn kruin plat te krijgen. Matthieu Sys speelde al enkele kleinere rollen in Ben X en Little Black Spiders, maar maakt zijn weg naar de spotlight. In 2010 studeerde Sys af aan de Neighborhood Playhouse in New York City. Ten slotte de bloedmooie Lize Feryn. De jonge dame is nog ongekend in de volksmond, maar dit zal zeker veranderen na In Vlaamse Velden. Lize werkte mee aan enkele musicals en kreeg verschillende opdrachten als freelance model in onder ander New York en Milaan.

Aflevering 1

VRT

De eerste aflevering was alvast en stevige opener. De kijker is van in het begin mee met het verhaal. Geen verbloeming van de oorlog, maar meteen brute realiteit. Bij het schrijven van het scenario werd veel aandacht gespendeerd aan waargebeurde feiten. Veel studiemateriaal is verslonden vooraleer het script werd neergepend. Dit komt de geloofwaardigheid ten goede. De eerste aflevering start met een uitstekend ritme. Zonder rond de pot te draaien gaat de oorlog van start. De verschillende verhaallijnen worden uitgesplitst. Er wordt genoeg aandacht gespendeerd aan elk personage. Wie is wie? en wat is hun drijfveer? is meteen duidelijk zonder dat het er vingerdik opligt.

Het is de eerste aflevering en de acteurs moeten nog groeien in hun rol. Maar op de acteerprestaties kunnen we weinig aanmerkingen geven. Vooral de onbekende acteurs maken de serie aangenamer om naar te kijken. Dit maakt het verhaal des te aannemelijker voor de kijker. Mede door de solide regie van Jan Matthys spreken we van een kwaliteitsvolle eerste aflevering. Een punt van kritiek is brave cinematografie. De beelden zijn mooi, maar spreken weinig aan. Er wordt bijna niet geëxperimenteerd. Vaste en geleidelijke camerabewegingen brengen alles in beeld, maar geven geen meerwaarde.

VRT

In Vlaamse Velden krijgt dan weer extra punten voor het decor en de kostuums. In een reeks die 100 jaar geleden afspeelt is het niet gemakkelijk om de authenticiteit te bewaren. Het is uit den boze om dergelijke fouten te maken. De magie van een reeks of film is weg wanneer men historische fouten maakt. In In Vlaamse Velden stak men veel tijd, geld en inspanning om alles historisch correct te maken (Moest je je afvragen waar je belastinggeld naartoe is, wel…). Gelukkig is het resultaat een streling voor het oog.

Dit was nog maar het begin van 4 lange jaren oorlog. Hopelijk kunnen ze het niveau doortrekken over de resterende 9 afleveringen. Ik heb genoten van de eerste aflevering van In Vlaamse Velden. Hopelijk jullie ook. Voor wie na 10 afleveringen niet genoeg kan krijgen van deze fictiereeks, is er nog altijd dit. 3 sfeervolle fietstochten langs de voornaamste filmlocaties en belangrijke historische plaatsen in de Westhoek. Of je kan logeren in het decor van In Vlaamse Velden.