Review: Iron Man 3

Iron Man 3

Marvel Studios

Wie Shane Black zegt, zegt snedige actiefilms met een humoristische toets. Hij schreef scenario’s voor de Lethal Weapon films, The Long Kiss Goodnight en het (ietwat onterecht) verguisde Last Action Hero. Als regisseur heeft de man enkel Kiss Kiss Bang Bang op zijn naam staan met Robert Downey Jr. en Val Kilmer in de hoofdrollen. Een meer dan amusante misdaadthriller die zeker de moeite waard is om te ontdekken. Toch kreeg hij na Jon Favreau de teugels in handen voor Iron Man 3 en ik ben verheugd te kunnen melden dat dit één van Marvel’s beste beslissingen ooit is geweest.

Marvel

Marvel

Tony Stark (Downey Jr.) is na zijn avontuur met The Avengers het noorden kwijt. Hij kan niet slapen en heeft last van hevige paniekaanvallen. De komst van een terroristische dreiging in de vorm van The Mandarin (Sir Ben Kingsley) gunt hem echter geen moment rust.

Een heel beknopte synopsis voor een heel beknopt verhaaltje. Als Iron Man 3 een zwak punt heeft dan is het opnieuw het voorspelbare drie act structuurtje waar de meeste comic book films zich zo rigide aan vasthouden. Maar, en het is een grote maar, Shane Black is zo’n begenadigd scenarist dat hij genoeg inventiviteit binnen die structuur kan leggen en zelfs op de proppen komt met een paar heuse twists.

Marvel Studios

Onze Tony moet het voor het grootste deel van de film zonder zijn ijzeren pak stellen, maar dat wil niet zeggen dat de pyrotechnische afdeling geen werk heeft gehad. De film zit boordevol actie en impressionante CGI. Ook Black’s feeling met leuke oneliners is perfect op maat van de Iron Man franchise gesneden. Het mag dan misschien Iron Man’s donkerste moment zijn, uw lachspieren krijgen zeker een deftige work-out. Shane Black is ook de man van de zelfspot en gelukkig maar. De enkele momenten waar de plot eventjes té ridicuul wordt krijgen steevast een leuke kwinkslag mee waardoor je ze zonder problemen slikt. De nevenpersonages zoals Pepper Pots (Gwyneth Paltrow) en Iron Patriot (Don Cheadle) blijven nog steeds wat ondergeschikt aan de ijzeren man, maar de dynamiek zit al stukken beter dan bij de vorige twee films.

Iron Man 3 schiet vanaf de eerste seconde uit de startblokken en pauzeert amper om even op adem te komen. Zonder twijfel is dit Iron Man’s beste cinematografische uitje tot nu toe. Iron Man will return, beloven de credits ons, ik kijk er alvast naar uit.