Review: It Follows

It Follows

A-Film

We zeiden het vorige week al: de gruwelflick It Follows is een hit in de Verenigde Staten. En de film loopt nu ook bij ons. Maar is die ook je bioscooptijd waard? Oh jawel. Als je nood hebt aan een horrorshot waarbij je liever niet het gevoel hebt dat de makers een lobotomie hebben ondergaan, mag je je zombiegewijs richting de cinema begeven.

Animal Kingdom, Northern Lights Films, Two Flints

A-Film

De premisse waarbij een groepje adolescenten op de hielen wordt gezeten door een of ander kwaad klinkt nochtans als stof voor een zoveelste straight-to video film. It Follows steekt daar echter met kop en schouders boven uit en heeft het gelukkig wel tot op het witte doek geschopt.

Het concept is simpel. Er gaat bij studenten een mysterieuze vloek de ronde die je kan oplopen door seks te hebben met een ‘besmet’ persoon. Na een onenightstand ontdekt Jay (Maika Monroe) dat ze vervloekt is. Ze krijgt van haar date te horen dat ze nu ten dode opschreven is. Van een pretbederver gesproken. ‘It’ zal haar achtervolgen, ‘It’ zal haar te pakken krijgen en ‘It’ zal dan gewoon verdergaan naar de volgende in het rijtje. Jay kan er enkel vanaf geraken door de vloek via seks door te geven aan iemand anders. It Follows, oftewel: The Ring met soa’s, quoi.

Een verhaal dat syfilis plots aanlokkelijk doet klinken? Dit had gemakkelijk een hoopje trash kunnen worden (of heel vreemde onthoudingspropaganda), ware het niet dat David Robert Mitchell een stevig potje kan regisseren en dat het scenario er staat. Bovendien kan de jonge cast acteren en zijn de personages geen afgelikte, bordkartonnen tieners – allemaal niet vanzelfsprekend in dit genre. Oké, de acteurs zijn bovengemiddeld knap, maar je gelooft dat ze een vriendengroep vormen. Je wil ze ook liever niet meteen het bijltje zien neerleggen omdat je oprecht met hen sympathiseert. Dat is vooral te danken aan Monroe, die indruk maakt als Jay. Alleen al met die getormenteerde blik kan ze menig screamqueen naar huis spelen. Telkens als ze in de verte staart, voel je het gewoon: shit’s gonna hit the fan.

It Follows

A-Film

Allemaal goed nieuws dus, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de licht geniale soundtrack die de kippenvelfactor verder de hoogte in stuwt. Maar goed, dat wil niet zeggen dat er niets op deze film aan te merken valt. Met de creepy sfeer zit het wel snor, maar bepaalde scènes hadden gerust nog een pak enger gemogen en vooral in de twee helft werden onze verwachtingen niet altijd ingelost. De openingsscène is namelijk zó goed – echt eentje voor de geschiedenisboeken – dat Mitchell die in de rest van de film niet meer kan overtreffen.

Maar laat dat je vooral niet tegenhouden. Voor horrorfans is er genoeg om enthousiast over te zijn. Zo is het een meesterlijke zet om als setting te kiezen voor de suburbs van Detroit, een plek waar de crisis in de autosector een sombere spookstad van heeft gemaakt. Het toerisme in de streek is niet meteen gebaat bij deze film, al wordt alles wel griezelig goed in beeld gebracht.

Mitchell roept herinneringen op aan klassiekers als Halloween en Nightmare on Elm Street, maar weet er tegelijk een eigen draai aan te geven. We hopen alvast dat hij snel een gevestigde waarde wordt, want van films als deze mogen er meer gemaakt worden.