Review: Jobs

EOne

EOne

Over de verfilming van het leven van Steve Jobs is er al heel wat inkt gevloeid. Daarbij valt op dat de meeste recensies weinig lovend zijn. Vaak wordt de steen een beetje ten onrechte naar Ashton Kutcher geworpen. De ex-levensgezel van Demi Moore zal wellicht nooit de filmgeschiedenis ingaan als topacteur, maar toch vertolkt hij zijn rol als Apple-baas meer dan aardig. Misschien deed hij wel een beetje te veel zijn best. Net als Jobbs at hij tijdens de opnames alleen maar fruit waardoor hij in het ziekenhuis belandde.

EOne

De reden waarom Jobs geen hoogvlieger is geworden moet je bij regisseur Joshua Michael Stern zoeken. Maar ja, wat verwacht je van iemand wiens bekendste film het Kevin Costner-vehikel Swing Vote is? De regie is slap en vooral veel te melig, en dat is jammer want er zat zeer veel meer in deze prent.  Ofschoon Kutcher zich soms een beetje schuldig maakt aan overacting zet hij toch een overtuigende Jobbs neer. Dat kan je ook zeggen over een  heleboel rasacteurs die de bijrollen voor hun rekening nemen. Matthew Modine is als sluwe reclamejongen perfect gecast, J.K. Simmons is als bikkelharde manager briljant en ook Josh Gad als Steve Wozniak (het trouwe maatje van Jobbs) is een rol om te onthouden.

Verwacht evenwel geen complete biografie van Jobs. Er wordt met geen woord over de alvleesklierkanker waaraan hij overleed gerept, de makers zwijgen in alle talen over zijn Pixar-medewerking. Zijn ruzie met Gates wordt dan weer in een paar minuten tijd afgehandeld. Een pijnlijke dobber als je weet dat Joshua Michael Stern een film van twee uur maakte en wel veel aandacht schenkt aan Jobs’ oninteressante hippieperiode. Ook springt Stern net iets te veel van de hak op de tak. Zo moet de kijker naar de reden gissen waarom hij plotseling zijn dochter die hij jarenlang niet heeft erkend wel in huis haalt.

EOne

Iedereen weet ondertussen dat Jobs geen gemakkelijke jongen was. Hij was wel een genie, maar kon niet met mensen omgaan en het is daarom dat hij verschillende keren (zelfs bij zijn eigen Apple-bedrijf) de laan werd uitgestuurd. Dat resulteert af en toe in enkele memorabele scènes, maar op het einde van de filmrit blijft toch het beeld hangen dat Kutcher een te zwakke acteur is om zo’n complexe personaliteit te vertolken.

En toch, wat je ook mag lezen, Jobs verveelt geen seconde. De film heeft zijn bestaansrecht alhoewel deze versie vrij vlug vergeten zal worden. In Hollywood bereidt men nu al een tweede biopic voor waarvan het verhaal zal worden geschreven door Aaron Sorkin. En laat dat nu de man zijn die verantwoordelijk is voor The Social Network! Kutcher mag er zeker van zijn dat Jobs zich niet zal omdraaien in zijn graf, alleen kon het allemaal beter.