Review: Le Ciel Flamand

Lumière

Lumière

David

David

De tweede langspeler van Peter Monsaert was helaas één van de dieptepunten van het afgelopen Film Fest Gent. De film is vanaf deze week ook in de reguliere zalen te zien.

Regie: Peter Monsaert
Cast: Sara Vertongen, Esra Vandenbussche, Wim Willaert

Rating: ☆☆☆☆☆

Le Ciel Flamand is een veredelde soap-opera die zichzelf probeert te verkopen als pseudo-diepzinnig vrouwenportret met de hulp van allerlei niet ter zake doende artistiek ogende kunstgrepen.

Lumière

Lumière

De plot is melodrama op zijn slechtst en zo potsierlijk als maar enigszins denkbaar is: Sylvie (Sara Vertongen) runt een bordeel langs de Franse grens en probeert haar beroep angstvallig verborgen te houden voor haar 6-jarige dochtertje (Esra Vandenbussche). Op een dag stapt het kind toch per ongeluk binnen in de werkplaats van haar moeder, waarop ze prompt ontvoerd en aangerand wordt door één van de klanten. Samen met de biologische vader van het meisje (Wim Willaert) begint Sylvie vervolgens een verbeten kruistocht om de dader te vinden.

Het vergt niet al te veel verbeeldingskracht om u de sentimentele glazuurlaag voor de geest te halen die over dit alles wordt uitgesmeerd, evenmin om de voorspelbare plotwendingen in te schatten. Het grote probleem is dat Peter Monsaert, die afstudeerde aan het KASK en naam voor zichzelf maakte met Offline, denkt het materiaal meer gewicht te moeten geven met allerlei cinematografische foefjes die helaas thuis lijken te horen in een cursus ‘art house cinema voor beginners’. Telkens wanneer de tranerigheid de bovenhand neemt – zeer vaak – worden we getrakteerd op nietszeggende ‘shots’ van het Vlaamse landschap (de titel indachtig uiteraard liefst met een lage horizon en veel hemel) of personages die met een sigaret in de hand dromerig voor zich uitstaren.

Le Ciel Flamand is één en al opgeklopte pose zonder dat er achter al die make-up ook maar een greintje echte persoonlijkheid of visie schuilgaat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , ,

Comments are closed.