Review: Mr. Morgan’s Last Love

A-Film

A-Film

Ziehier een perfecte symbiose van comedy en drama. Hoewel Mr. Morgan’s Last Love behoorlijk doorweegt is de film doorspekt met oprecht grappige scènes. Matthew Morgan, een Amerikaanse professor filosofie op rust, heeft drie jaar geleden zijn geliefde Joan afgegeven aan de man met de zeis. Op de bus (Matthew heeft een charmante oldtimer maar die laat het af en toe afweten) leert hij de vrolijke Parijse danslerares Pauline kennen. Clémence Poésy (In Bruges) is weer haar schattige zelve en de uitstekende hoofdrolspeler Michael Caine kent u nog uit Inception en als Alfred uit de Batmanfilms. De lichtjes kwaadaardig kijkende Justin Kirk (Miles) en Gillian Anderson (Karen) spelen de getraumatiseerde kinderen van Mr. Morgan, die niet zo’n geweldige vader bleek te zijn.

A-Film

Even lijkt het alsof er zich een ongepaste romance ontwikkelt tussen Matthew Morgan en Pauline, die, zoals zoon Miles het verwoordt, nog niet eens half zijn leeftijd is. Maar al gauw wordt het duidelijk wat de twee in elkaar zien. De oude man en het meisje vullen een leegte in elkaars leven. Dat is niet naar de zin van Miles en Karen Morgan. De eerste denkt dat Pauline uit is op zijn vaders geld, de tweede heeft eigenlijk weinig boodschap aan het bestaan van haar vader. Wanneer ze na Matthews zelfmoordpoging overvliegt naar Parijs gaat ze na een blitzbezoek aan het ziekenhuis meteen shoppen. Ondertussen probeert Pauline vooral veel brokken te lijmen tussen haar oude vriend en zijn nageslacht.

Mr. Morgan’s Last Love vertelt een menselijk verhaal maar bevat genoeg grappen en scherpe uithalen om de verveling te slim af te zijn. Hoewel wij ons het laatste kwartier toch een beetje ergerden aan de zoveelste ruzie tussen Matthew en Miles. Tegelijkertijd kan er af en toe een stiekem traantje weggepinkt worden. De ontknoping, die zie je van ver aankomen. Maar daar zullen romantische zielen geen enkel probleem mee hebben. *Zucht en zwijmel…*