Review: Olympus Has Fallen

Kinepolis Film Distribution

Eén deftige film. Dat heeft regisseur Antoine Fuqua voorlopig op zijn curriculum vitae staan. Met Training Day leverde hij ons een strakke politie thriller af waarin Denzel Washington een sappige slechterik mocht spelen. Verder moesten we het stellen met doorsnee actiefilmpjes als Shooter, Tears of the Sun en Brooklyn’s Finest. Fuqua’s nieuwste film Olympus Has Fallen vervoegt het lijstje teleurstellingen.

Kinepolis Film Distribution

Mike Banning (Gerard Butler) is een voormalig agent bij de geheime dienst. Nadat hij er niet in slaagde het leven van de presidentsvrouw te redden na een ongeluk kreeg hij een bureaubaantje aangeboden. Tijdens een diplomatische meeting tussen de Amerikaanse president (Aaron Eckhart) en de president van Zuid Korea komt het Witte Huis onder vuur te liggen. De president wordt gegijzeld en Banning lijkt de enige die hulp kan bieden.

Kinepolis Film Distribution

Klinkt lekker achterlijk, niet? Dat is het ook. Olympus Has Fallen moet zowat de beste slechte film zijn die ik in recente jaren gezien heb. Het is een in de jaren negentig gewortelde Steven Seagal actieprent minus de ponytail. Het begint nochtans allemaal sterk. Het ongeluk, de aanval op het Witte Huis, … alles is lekker bloederig en over the top zoals het hoort. Eens Gerard -‘Seagal van de Delhaize’- Butler aan zijn knaltocht doorheen de gangen van het historische monument begint zakt de spanning echter ineen en moeten we het stellen met een flauw script en lullige dialogen.

Hoe klasbakken als Morgan Freeman, Angela Bassett en Melissa Leo hierin verzeild geraakt zijn gaat mijn petje te boven. Het scenario zit vol hiaten en flagrante fouten. Zo gebruikt het personage van Bassett de naam van de terrorist nog voor deze door onze held wordt achterhaald. De CGI oogt amper aanvaardbaar en in sommige shots lijkt het alsof men de blue screen technologie van Windows Movie Maker gebruikt heeft. Aan Rick Yune de oneerbiedige taak om de Noord Koreaanse slechterik te spelen. Hij doet dit echter zo gladjes dat hij nog minder dreiging uitstraalt dan Kim Jong-un himself.

Kinepolis Film Distribution

Wie zin heeft in een sterke actie thriller ga alstublieft in een gigantische boog rondom deze film. Wie er geen probleem van maakt om twee uurtjes als een hersenloos kwijlende zombie naar een scherm te zitten staren go for it! Of wacht tot deze zomer wanneer de allesvernietigende Duitser (neen, niet die!) Roland Emmerich hetzelfde verhaaltje beter poogt te brengen in White House Down met Channing Tatum. Aan u de keuze.