Scandinavische levensmoeheid

ABC Distribution

Anders is een afkickende drugsverslaafde. Na een nuchtere periode van tien maanden komt hij terug in Oslo voor een sollicitatiegesprek en stelt hij vast dat zijn omgeving is geëvolueerd tijdens zijn afwezigheid. Oslo, 31. August is Joachim Triers (neef van Lars von Trier) eerste echte langspeler en doet een poging een generatie in beeld te brengen op een poëtische en nostalgische manier.

ABC Distribution

Of de generatie zelf zich in het beeld zal herkennen is echter de vraag. Door zijn eigen ogen ziet Anders zich als een slachtoffer van zijn opvoeding. Hij is geen domme junkie die de miserie ontvluchtte door roes en zelfdestructie: zijn ouders zijn atheïstische liberalen die hem vrijheid en ruimte gaven om zijn eigen weg te gaan, zijn vrienden citeren Proust en zelf schrijft hij filosofische beschouwingen over de jongste HBO-series. Maar net die vrijheid, afstandelijkheid en het cynisme wijst hij met de vinger.

Ze respecteerden mijn privacy. Teveel.

Oslo, 31. August is een opeenvolging van scènes van wisselend niveau. De dialogen zijn zowel sterk als herkenbaar voor mensen van rond de dertig en visueel bespeelt Trier het publiek met originele spitsvondigheden, maar het fatalisme van het hoofdpersonage en de simpelweg slordige met de hand gefilmde beelden scheppen een te grote afstand. Anders’ wereldvisie en existentialistische twijfels worden erg moralistisch gebracht en de toon van de film is deprimerend.

Anders wordt afgebeeld als een verloren zoon die overal verwelkomd wordt met een verlegen “goh, dat is lang geleden-knuffel”. Zijn vrienden spreken hem moed in en delen hun eigen zorgen met hem, maar zijn apathie en levensmoeheid lijken er hem immuun voor te maken. De film begint met nostalgische herinneringen aan Oslo, maar aangezien er weinig moeite wordt gestoken in het gezellig maken van de stad, blijft het beoogde gevoel te veraf. En dat geldt voor de hele film. Misschien ben ik een te grote positivo om me in te leven in de blasé gemoedstoestand van een verwende ex-verslaafde, maar veel sympathie voor het personage kon ik niet opbrengen, hoe zelfzeker acteur Anders Danielsen Lie het ook speelt.