Review: Pacific Rim

k-bigpic

Warner Bros

Ja, we hebben er ééntje gevonden! Een film die slechts in post-productie een 3D-laagje kreeg maar zelfs dan nog effectief een meerwaarde biedt! Toegegeven, de brilletjes zijn hatelijk en uw ticket betaalt u ook al te duur, maar de manier waarop er met dieptezicht gespeeld wordt in Pacific Rim is redelijk fantastisch. Dat dit de zoveelste zomerblockbuster is waarin het voorkomen van het einde van de wereld nog maar eens van een grote urgentie is moet u er dan maar bijnemen.

In zijn laatste film sinds Hellboy II laat  übergeek Guillermo Del Toro (Pan’s Labyrinth, Blade II) gigantische monsters uit de Stille Oceaan verrijzen die Godzilla-gewijs weinig respect aan de dag leggen voor stadsjungles en hun betere architectuur. Om deze wezens, de Kaiju genoemd, te bestrijden worden er wereldwijd ‘jaegers’ ontwikkeld: monumentale robots die middels een mentale symbiose van twee piloten bestuurd worden. Jarenlang weten deze de niet ophoudende opmars van de Kaiju te stuiten, maar wanneer het boosaardige ras in staat blijkt te zijn zich aan te passen aan deze vernietigingswapens klinkt de schreeuw om grote, hoopgevende heldendaden opeens wel heel luid.

Today we are cancelling the apocalypse!

Warner Bros

Heel het concept is redelijk ridicuul, doet onherroepelijk denken aan de Transformers-franchise van Michael Bay en op zich is er weinig nieuws onder de popcornvormige zomerzon. Maar de film vonkt en knettert toch behoorlijk ondanks zijn weinig gunstige gesternte.  De animatie is zeer overtuigend, de relatief onbekende cast houdt keurig stand en Del Toro weet de heroïek en de actie knap  te doseren. Iets waar veel van zijn collega’s maar zelden in slagen. Pacific Rim ademt dan ook het aanstekelijke enthousiasme waarmee de schrijver-regisseur de film bedacht en vormgaf. Er spreekt oprechte liefde uit het métier van Del Toro, geen steriele routine.

Over the top vertier voor wie het nog kan hebben na pakweg Man Of Steel en World War Z, voor wie stiekem nog robots en monsters uitstalt in zijn hobbykamer of  voor wie zich gewoon graag eens twee uur laat overspoelen door virtuoze kinderlijke fantasie.