Review: Philomena

BBC

BBC Films

Dat onze priesters en nonnen niet altijd van de braafste zijn, is de laatste jaren al meermaals gebleken. Het is ondertussen al verschillende keren het onderwerp geweest voor een langspeelfilm. Denk aan Oranges and Sunshine, The Magdalene Sisters en Little Black Spiders. Ook Philomena tackelt een gevoelig onderwerp dat tot op vandaag mensen raakt.

FFGent On Tour koos voor de maand december deze keer voor Philomena. Gezien de relatief halfvolle zaal en de hogere leeftijd van mijn medekijkers is dit een film voor de meerwaardezoeker. Voor filmliefhebbers van een verhaal met een boodschap, personages met inhoud en diepgang en prima vertolkingen. Dat laatste is zeker de sterke kwaliteit van regisseur Stephen Frears. Kijk naar wat hij doet met Helen Mirren in The Queen en Michelle Pfeiffer in Chérie. Ook nu haalt hij het beste uit zijn hoofdactrice. Handig als die Judi Dench heet. Zij speelt het titelpersonage.

BBC Films

Philomena Lee raakt als tiener zwanger. In het Ierland van 1952 is dat een groot taboe. Ze wordt naar een klooster gestuurd. Wanneer haar kind een peuter is, sturen de nonnen het voor adoptie naar Amerika. Philomena heeft nooit afscheid kunnen nemen van haar zoon. Dat knaagt 50 jaar lang. En dan ontmoet ze Martin Sixsmith, een vermoeide, cynische journalist. Hij heeft nood aan een nieuwe uitdaging in zijn leven. Dit human interest story kan zijn redding zijn. Samen vertrekken ze naar Amerika.

Steve Coogan kent zijn rol als zijn eigen broekzak. Dat kan ook niet anders, want hij schreef mee aan het scenario. De realistische droge kijk van Martin vormt een (gekend) tegenwicht voor het schijnbeeld dat Philomena al jaren heeft van de kerk. Al het onrecht dat haar is aangedaan verdoezeld met de mantel der liefde. Ze heeft daarnaast ook zo’n onrealistisch beeld van de wereld en het leven van haar zoon. Al heeft ze hem in al die jaren niet gekend en gezien. Toch kent ze hem beter dan wie dan ook.