Prometheus, de teleurstellende prequel

Fox

De trailer en viral video’s van Prometheus doet ons al maandenlang dromen. Ridley Scott keert op zijn 74ste terug naar zijn startpunt om de oorsprong van de Alien en zelfs van de mens te gaan ontdekken. Met een veelbelovende cast en een screenplay van Lost-schrijver Damon Lindelof kon het moeilijk mis gaan. Denk er nog een budget van $ 120 miljoen bij en de beste special effects dat 2012 te bieden heeft en je verwacht een knaller van een film.

So you came here to meet your maker?

Fox

Maar laten we er geen doekjes om winden en alvast de bel doorprikken: Prometheus is saai. De design is geslaagd maar ongeïnspireerd. Een aantal scènes zijn erg intens in hun goorheid (de abortusscène is een instant klassieker) maar zodanig verspreid doorheen de film dat je ondertussen gerust de dvd van Alien kan opzetten ter afleiding. En wanneer je hoopt dat de actie losbarst na een uur emotieloos gepalaver, begin je te vrezen dat Scott vreesde voor zijn eigen tikker en de adrenalinegehalte zo laag mogelijk wilde houden.

Het pseudo-religieus excuus om naar een verre planeet te trekken is flauw, maar daar struikelen we niet over. De zeer geslaagde robot David (Michael Fassbender) waakt over de missie, maar van een robot met zo’n graad van artificiële intelligentie verwàcht je gewoon dat hij niet te vertrouwen is. Goed, dat hoort bij de Alien-show, en dus volgen we de wetenschappers naar de hol van de leeuw, waar gevaarlijke, parasitaire levensvormen op hen wacht om hen en de ganse mensheid uit te roeien.

Fox

De acteurs brengen het er goed vanaf, maar gaan gebukt onder het tempo van de film. Charlize Theron krijgt geen ruimte om er ten volle tegen aan te gaan en Noomi Rapace redt een aantal dialoogscènes. De landschappen en het design van alle soorten buitenaards leven zijn prachtig afgewerkt maar in plaats van dynamiek, krijgt men bombast dat naar het potsierlijke neigt met Guy Pearce als megalomaan oud ventje.

Ik heb me niet aan de 3D-versie gewaagd, en misschien dat die versie een aantal beelden wat levendiger had kunnen krijgen, maar ik vrees dat, ook in 3D, de zweverige dialogen en de haperende motieven van de personage Prometheus de dieperik in trekken. Als vrijblijvende actiefilm is het geen mislukking, maar zelfs zonder van de Alien-franchise een icoon te maken, kan Prometheus moeilijk tippen aan de ervaring van Alien of Aliens.