Review: Promised Land

Focus Features

Focus Features

Met een regisseur als Gus Van Sant weet je nooit echt wat je op je bord gaat krijgen. Hij schudt evengoed commerciële drama’s uit zijn mouw (Good Will Hunting, Finding Forrester, Milk) als dat hij de meer experimentele en cinefiele kant opgaat (het doodstille Gerry, Elephant, My Own Private Idaho). Ecologisch drama Promised Land valt eerder binnen de eerste categorie. Matt Damon en John Krasinski schreven het scenario en vertolken samen met Frances McDormand ook de hoofdrollen in deze ge(s)laagde karakterstudie.

Focus Features

Steve Butler (Damon) en Sue Thomason (McDormand) vertegenwoordigen Global, een grote multinational die naar schaliegas boort. Op het platteland van Pennsylvania proberen ze de lokale landbouwers te overtuigen hun grond te verkopen om er boortorens te kunnen plaatsen. De tegenwerking van een gepensioneerde leraar (Hal Holbrook) en een gepassioneerde milieu activist (Krasinski) gooien echter roet in het eten.

Damon en Krasinski (vooral bekend als Jim uit de Amerikaans versie van The Office) zijn net zo’n succesvol scenaristen team als Damon en Affleck destijds. Een lach, een traan, een ingetogen moment van introspectie én een belangrijke boodschap, het zit allemaal netjes verwerkt in 106 minuten entertainende cinema. Ook de personages zijn allesbehalve de gewoonlijke boerenkinkels die we maar al te vaak voorgeschoteld krijgen. Het zijn mensen van vlees en bloed en net zoals in het echte leven is niet iedereen 100 procent goed of slecht.

Focus Features

Minpuntjes? Tuurlijk. Rosemarie DeWitt moet het schone snoetje spelen die Matt Damon’s ietwat verzuurde blik op de wereld doorbreekt. Ze doet dat ook perfect maar haar rol verbleekt wat naast die van de rest van de cast. Ook de iets te nadrukkelijke morele boodschap tijdens de finale hoefde niet. De film had al eerder en sterker zijn punt gemaakt.

Een sterk scenario dat het zware onderwerp op een lichte manier tackelt zonder het oneer aan te doen. Degelijke performances van de cast. Een visueel ingetogen maar geïnspireerde Van Sant. Mooie muziek van Danny Elfman. U merkt het, de pluspunten zijn in de meerderheid. Promised Land is misschien iets te zacht rond de randen om echt te beklijven maar vervelen doet het allerminst.