Review: Ruby Sparks

Fox Searchlight Pictures

In Little Miss Sunshine vond het regisseurskoppel Jonathan Dayton en Valerie Faris een succesvol evenwicht tussen ernstige levensvragen en humor. Voor Ruby Sparks gingen ze in zee met actrice/scenariste Zoe Kazan. Kazans script begint wel als een romantische komedie maar evolueert snel naar een existentiële impasse waar Charlie Kaufman trots op zou zijn.

Fox Searchlights Pictures

Calvin (Paul Dano) is een piepjonge en zeer succesvolle schrijver met een pak sociale remmingen en een writer’s block. Hij volgt de raad op van zijn therapeut en begint een droommeisje te beschrijven: Ruby Sparks (Zoe Kazan). Wanneer het meisje plots bij hem inwoont en al een tijdje zijn vriendin blijkt, twijfelt Calvin aan zijn geestestoestand. Calvin ontdekt al gauw dat hij Ruby kan blijven beschrijven en haar kan plooien naar zijn wensen.

Fox Searchlight Pictures

Het feit dat Dano en Kazan in het echte leven een koppel zijn bevordert waarschijnlijk hun samenspel. Ruby Sparks is origineler en gewaagder dan de doorsnee donderdagfilm op Vijf maar jammer genoeg niet veel uitdagender. Paul Dano zet een neurotische, Woody Allen-achtige schrijver neer die het zich onmogelijk maakt met iemand samen te leven. De manier waarop hij het leven verziekt laat een perverser nasmaak achter dan goed is voor de film.

De personages in Ruby Sparks zitten goed in elkaar maar hun relaties onderling en de dialogen zijn niet subtiel of spitsvondig genoeg om de basisidee genoeg leven in te blazen. Kazan zelf verdedigt haar keuze met haar bedoeling om de psychologische processen van haar personages duidelijker te maken dan bij andere romantische komedies. Stranger Than Fiction verpakt het gegeven van meta-schrijverschap vlot, terwijl Ruby Sparks twijfelt tussen komedie en psychologisch portret.