Review: Seven Psychopaths

Entertainment One Benelux

Entertainment One Benelux

Iemand In Bruges gezien? Ja? Wakker gebleven? Neen? Ik kan het niemand kwalijk nemen. Wij Belgen waren zo dolenthousiast dat een filmmaker het pittoreske Brugge had gekozen om een heuse misdaadfilm te draaien, met Colin Farrell in de hoofdrol nog wel! Het resultaat was echter een warrig, slaapverwekkend zootje. De kritieken waren mals maar het grote publiek wou de mengeling tussen misdaad, drama en gitzwarte komedie niet echt slikken. Of regisseur Martin McDonagh hieruit een lesje geleerd heeft kunnen we nu in Seven Psychopaths gaan ontdekken.

Entertainment One Benelux

Marty (opnieuw gespeeld door Farrell) is een scenarioschrijver in Los Angeles. Hij heeft een leuke vriendin, een stel maffe vrienden, een drankprobleem en een serieuze writer’s block. Tijdens zijn zoektocht naar nieuw materiaal voor zijn verhaal ‘Seven Psychopaths’ wordt hij meegesleurd in de misdadige perikelen van zijn vriend Billy (Sam Rockwell) en diens kompaan Hans (Christopher Walken). Zij ontvoeren honden om dan later het vindersloon te gaan opeisen. Alles gaat echter de mist in wanneer Billy thuis komt met Bonny, de shih tzu van mafiabaas Charlie (Woody Harrelson).

Geflipte personages? Check. Coole Soundtrack? Check. Snedige dialogen? Double check. Het is alsof McDonagh plots het handboek ‘hoe maak ik een swingende misdaadkomedie in 10 makkelijke stappen’ heeft ontdekt. Seven Psychopaths is een heel stuk lichtvoetiger en toegankelijker dan zijn voorganger, ook al wordt er weer duchtig (en bij momenten heel inventief) met de vertelstructuur gespeeld. De acteerprestaties zitten goed maar dat kan ook niet anders. Colin Farrell mag als dronken Ier gewoon zichzelf spelen, Sam Rockwell herhaalt zijn gebruikelijke weirdo routine en Christopher Walken is … Christopher Walken. De man doet al jaren hetzelfde but we still love him. Een opmerkelijke (mini) bijrol ook voor muzikant Tom Waits als Zachariah, de psychopaat met het albino konijn.

Entertainment One Benelux

Seven Psychopaths is energiek vertier met een dikke knipoog naar de conventies binnen het genre. Na een uurtje laat McDonagh het gaspedaal net iets teveel los en verzanden we letterlijk en figuurlijk in een soort metafysische woestijn waarin hij duidelijk nog wat In Bruges-ideetjes kwijt wou. Geen conventionele misdaadkomedie dus maar gelukkig wordt er met het nodige vuurwerk afgesloten.