Review: Sherlock – The Empty Hearse

BBC

BBC

Gisteren zond Canvas de eerste aflevering van Sherlock seizoen 3 uit, The Empty Hearse. Twee jaar na de cliffhanger van seizoen 2, Sherlocks geveinsde dood, krijgen we eindelijk een nieuwe aflevering. Fans over de hele wereld zaten met een hoop vragen. Hoe heeft Sherlock zijn dood in scène gezet? Waar heeft hij de afgelopen 2 jaar gezeten? Hoe gaat het met John Watson en hoe zal hij reageren op de terugkeer van Sherlock? Een hele boterham om te beantwoorden in de eerste aflevering.

BBC

Deze aflevering is losjes gebaseerd op Arthur Conan Doyles The Adventure of the Empty House. Het kortverhaal waarin Sherlock zijn terugkeer maakt na zijn veronderstelde dood bij de Reichenbach Falls. We vinden weinig aanknopingspunten met het originele werk, maar dat is natuurlijk niet nodig.

The Empty Hearse toont hoe Sherlock zijn dodelijke val van het ziekenhuis overleefde. Een bungeejump, een passionele kus, een hypnotiseur… de Hollywood-oplossing. Gelukkig was dit maar om de kijker in de maling te nemen. In totaal worden drie theorieën voorgesteld, maar uiteindelijk zijn we nog altijd niet zeker of deze de waarheid zijn. Aan de ene kant is dat jammer, aan de andere kant blijft het mysterie leuk.

In de afgelopen 2 jaar reisde Sherlock Holmes de wereld af om Moriarty’s netwerk op te rollen. Hij is hier blijkbaar erg doeltreffend in. Maar het is tijd om naar huis te keren volgens broertje Mycroft. Een terreuraanslag bedreigt Londen en James Bond was net ook dood verondersteld. Mycroft wordt opnieuw formidabel gespeeld door Mark Gatiss, die ook deze aflevering schreef.

BBC

Het meest cruciale moment van deze aflevering was Sherlocks onthulling aan maat John Watson (met snor). Holmes was weer zijn arrogante zelve en botste op een emotionele Watson. Martin Freeman geeft prachtig weer hoe moeilijk Watson het heeft met Sherlocks terugkeer. Hij gaat door een rollercoaster van gevoelens. Hij is opgelucht, maar tegelijk enorm kwaad op Sherlock. Gelukkig maar. Mocht iedereen elkaar vreugdevol in de armen vallen en doen alsof er niets was gebeurd, kreeg de serie nu bakken kritiek.

Een belangrijk nieuw personage kent haar intrede. Watsons verloofde Mary Morstan, gespeeld door Amanda Abbington (Freemans echtgenote in het echte leven). De komende afleveringen zullen de driehoeksverhouding Sherlock – Watson – Mary dieper ontginnen.

BBC

De focus van deze episode ligt op hoe heeft hij die val nu overleefd? en de terugkeer van Sherlock Holmes. Daardoor krijgt de terreurbedreiging in Londen te weinig aandacht. Dat is wel jammer. Sherlock blijft in de eerste plaats een detectiveserie, maar dé zaak van de week raakt op de achtergrond en kan de kijker niet boeien. Zeker de verwijzingen naar Guy Fawkes en zijn gunpowder plot zijn weinig origineel. Schrijver Gatiss keek vast naar V for Vendetta voor inspiratie. Slechterik van dit seizoen, gespeeld door Lars Mikkelsen, ligt aan de oorzaak van de huidige bedreigingen. Dit personage werd enkel op het einde van de aflevering aan de kijker geteased. Fans van Lars moesten nog even op hun honger blijven zitten.

Jeremy Lovering nam de regie op zich en leverde een mooie aflevering af. Prachtige beelden en een sterke montage maken van The Empty Hearse een visueel pareltje. Opnieuw was Benedict Cumberbatch om van te smullen. Arrogant, maar toch grappig, zoals het hoort. The Empty Hearse werd niet de beste Sherlock-aflevering tot nu toe, maar was een uitstekende start van een nieuw Sherlock-seizoen. Volgende aflevering: The Sign of Three, 11/01, 20u40, Canvas. Een voorproefje…