Review: Skyfall

Sony Pictures Releasing

50 jaar James Bond, dat moet gevierd worden en terecht. James Bond is al jaar en dag de favoriete geheim agent van velen en met de 23e Bondfilm hebben we er opnieuw een klassieker bij. In Skyfall kruipt Daniel Craig voor de derde keer in de huid van 007 en we moeten eerlijk zijn, hij is in topvorm.

EON/MGM/Columbia

Sam Mendes heeft Bond teruggezet op het voetstuk waar James moet staan en dat wordt meteen duidelijk in de openingsscène. Als een Bond-film begint met een indrukwekkende achtervolging doorheen Istanboel waarbij 007 over daken scheurt met een brommer, dan weet je dat het goed zit. Als je na die scène dan nog op de tonen van Adele’s Skyfall verder meegesleurd wordt in het verhaal, dan kan het gewoon niet meer verkeerd lopen. MI6 wordt bedreigd en moet onderduiken in de kelders waar Churchill in WOII zat. Een hard disc met informatie over Navo-agenten wordt gestolen en het is aan Bond om het terug te bemachten. De spilfiguren van de geheime dienst worden ondertussen op het matje geroepen. Ralph Fiennes speelt hierbij de advocaat van de duivel, Gareth Mallory. De band tussen 007 en M is gespannen en wordt verder uitgediept, waarbij Bond ook terugkeert naar zijn roots. Hier maakt Albert Finney zijn opwachting. Skyfall zou geen Bond-film zijn, mocht er geen oerslechterik inzitten. Javier Bardem was de perfecte keuze voor de wraakzuchtige sadist Silva. Bardem speelt met zeer veel overtuiging, waarbij zijn gezichtsuitdrukkingen een grote troef zijn.

EON/MGM/Columbia

Alle recepten voor een geslaagde Bond zijn terug: de droge Britse humor, de vrouwen (Naomie Harris en Bérénice Marlohe), ontploffende gebouwen, verbluffende achtervolgingen, schitterende locaties en de beste verrassing van allemaal, de Aston Martin DB5! Dé auto die altijd geassocieerd wordt met James Bond. Hij verscheen de eerste keer op het scherm in Goldfinger in 1964 met Sean Connery als 007. Ook Q keert terug in Skyfall en deze keer in de gedaante van Ben Whishaw. De computergenie is dus direct enkele jaren jonger. Hiermee wordt ook de strijd tussen jong en oud bevestigd dat doorheen de film duidelijk merkbaar is. Aanvankelijk vindt Bond hem bespottelijk, maar er groeit een soort wederzijds respect.

Q: “I’m your quartermaster.”
007 : “You must be joking.”

26 oktober gaat hij in première, maar wij kunnen u nu al zeggen dat hij echt de moeite is. Straffe acteerprestaties met een zeer goed verhaallijn. Bond is back!