Review: Snowpiercer

Remain In Light

Remain In Light

We moeten eens dringend een introductiecollege volgen in Franse graphic novels. Nadat Abdellatif Kechiche zijn wondermooie La Vie d’Adèle heeft geïnspireerd op Julie Maroh’s Le Blue est une couleur chaude, heeft Zuid-Koreaanse regisseur Joon-ho Bong zijn nieuwste prent gebaseerd op de reeks Transperceneige. Hoewel beide films heel losjes zijn omgegaan met het bronmateriaal, vinden we dit een toelaatbare inbreuk als het eindresultaat straffe cinema is.

Remain In Light

De titulaire Transperceneige (oftewel Snowpiercer) is een trein gebouwd door megalomaan Wilford. Het is een hoog staaltje technologie, dat de hele wereld afreist op één jaar tijd en waarbij de haute bourgeoisie in alle luxe van hun reis kan genieten – zo is één wagon een sauna, een ander een discotheek, er is een aquarium mét sushibar etc. Probleem is dat de wereld in 2014 geëindigd is, nadat een paar experimenten – welke de opwarming van de aarde moesten tegenaan – verkeerd afgelopen zijn.

De temperaturen op aarde zijn in sneltempo gezakt naar een nieuwe Ijstijd, waardoor overleving onmogelijk is. Een honderdtal mensen hebben weliswaar geluk gehad en illegaal op de Snowpiercer kunnen springen. De betalende passagiers hebben hen naar de achterste wagon verbannen – ver weg van de luxe – waardoor deze illegalen in erbarmelijke omstandigheden moeten overleven. Om kannibalisme en chaos te vermijden, krijgt deze klasse zwarte, gelatineuze proteïnebars om te overleven.

Remain In Light

Het is via deze repen dat Curtis (Chris Evans), zeventien jaar na het einde van de wereld, zijn coup aan het plannen is. Het plan is simpel: de laatste klasse baant zich een weg naar de gevangenis om Namgoong Minsu (Kang-ho Song) te bevrijden. Deze aan Kronos verslaafde man (een industrieel breitje dat als post-aarde coke gebruikt wordt) weet hoe hij iedere deur moet opendoen. Met hem als troef kunnen ze de ongunstige politiek van minister Mason (Tilda Swinton) via een gewelddadige revolutie omverwerpen.

De film volgt dus het pad naar de eerste wagon waar Wilford leeft, met het groepje revolutionairen dat alsmaar kleiner wordt bij iedere hinderlaag. De grootste troef van Joon-ho Bong (The Host, Madeo) is hoe de man verschillende genres weet te versmelten. Snowpiercer is in se een politieke thriller, maar de regisseur wijzigt continu zijn registers. Zo bevinden we ons bij momenten in een actiefilm pur sang, om het volgende moment getrakteerd te worden op satirische komedie (de scène in het klasje is hilarisch én briljant).

Een andere kracht van de film is natuurlijk het troepje acteurs, welke optimaal benut wordt in deze internationale productie (zo passeren Octavia Spencer, Jamie Bell, John Hurt, Alison Pill en Ed Harris ook de revue). Je kunt je inbeelden hoe een louter Amerikaanse productie dit gegeven zou hebben verspild. Het huidige spel met de verschillende talen en nationaliteiten had naar onze mening zelfs meer benut kunnen worden.

Remain In Light

Het grootste pijnpunt is dat CGI wat meer fondsen had mogen krijgen, want soms meenden we ongebruikt materiaal voorgeschoteld te krijgen van The Day after Tomorrow. Maar dit is banale kritiek. Het is de moraliteit van de personages die centraal staat in de lens van de cineast, niet de effecten. Het is  vooral spijtig dat de climax van de film naar een simplistische vraagstelling en resultaat uitmondt. Gegeven de aangehaalde thematieken doorheen het verhaal hadden we naar wat meer verlangd. Of waren wij de enigen die hadden verwacht dat Wilford de Tovenaar van Oz van onze generatie ging worden?

We vermelden weliswaar de ijzersterke set en art direction, die van iedere wagon een verbluffende wereld hebben gemaakt. Ze worden nog meer in de verf gezet door de ijzersterke fotografie van Kyung-pyo Hong (Madeo). Let trouwens op de mooie lichtspellen die Kyung-pyo ons trakteert van zodra de wagons ramen bevatten. Joon-ho Bong bewijst dus dat entertainment en vraagstelling hand in hand kunnen gaan en ook nog in sterke cinema kunnen resulteren. We kijken al uit naar de verfilming van de volgende Franse graphic novel!