Review: Southpaw

Southpaw

eOne Benelux

Oorspronkelijk geschreven als een onofficieel vervolg op 8 Mile, was het de bedoeling dat Southpaw een Eminem-vehikel werd. De rapper uit Detroit schoof het project opzij om zich op zijn muzikale carrière te concentreren en Jake Gyllenhaal werd jaren later in diens plaats gecast. Een briljante zet voor een film die anders waarschijnlijk nooit de middelmatigheid had kunnen overstijgen.

Gyllenhaal krijgt ook alle tools om een sterke prestatie neer te zetten. Hij speelt hier Billy Hope, de middelgewicht bokskampioen wiens voormalig leven als weeskind en bajesklant de perfecte marketingcampagne vormt voor manager Jordan Mains (Curtis “50 Cent” Jackson). Maureen (Rachel McAdams), Billy’s vrouw, komt uit hetzelfde milieu. Beiden hebben hard gewerkt om hun huidige status te bereiken, hoewel Maureen nog steeds angstig toekijkt wanneer Billy’s gebroken gezicht wordt opgelapt na een match.

Miguel Escobar (Miguel Gomez) is de enige bokser waartegen Billy nooit gevochten heeft. Om zijn titel als onverslagen kampioen te garanderen – en met het oog op het doorbrengen van  wat meer tijd met dochtertje Leila (Oona Laurence) – wil Maureen dat Billy een carrièrepauze inlast. Aan het zwembad van hun gigantische villa vermeldt Jordan echter dat hij een contract heeft klaarliggen van 30 miljoen dollar met HBO – uiteraard impliceert dat dat Billy geen pauze kan inlassen.

Southpaw

eOne Benelux

Een ruzie met Miguel leidt tot een ongeluk dat de dood van Maureen veroorzaakt. Billy, nu één brok haat en frustratie, tekent het contract van Jordan en ziet zijn carrière – en fortuin – voor zijn ogen verdwijnen. Door een stom toeval wordt zelfs Leila van hem ontnomen door de Jeugdzorg. Billy richt zich tot trainer Titus Wills (Forest Whitaker) om een comeback te bewerkstelligen. De match in kwestie is natuurlijk tegen Miguel, en zou Billy deze winnen krijgt hij Leila en zijn carrière terug (en kan hij ook Maureen wreken).

Hoe het allemaal afloopt kan u waarschijnlijk al raden. Die voorspelbaarheid vormt meteen het grootste probleem voor Southpaw (jargon voor een linkshandige uppercut, trouwens). Het eerste volwaardige filmscript van Sons of Anarchy-scenarist Kurt Sutter ontleent veel te veel van boksklassiekers als Raging Bull (La Motta en Hope’s gedeelde agressie), Rocky (de comeback) en Million Dollar Baby (Whitaker is hier een exacte replica van Freemans personage) – zonder ooit wat toe te voegen aan dit subgenre van het sportdrama.

De film kan daarentegen rekenen op een fenomenale prestatie van Gyllenhaal, die na zijn ongezonde skinny en creepy look uit Nightcrawler zijn lijf heeft omgebouwd tot een omvang die een waardig tegengewicht zou vormen voor Jake La Motta. Gyllenhaal is hier één grote brok agressiviteit en als kijker weet je nooit of hij zijn toevlucht zal nemen tot redelijkheid of bruut geweld. Whitaker en McAdams zijn sterke tegenspelers in de rollen van Billy’s trouwe metgezellen. Zelfs 50 Cent slaagt er in een waardige antagonist neer te zetten als geldwolf Jordan.

Southpaw

eOne Benelux

Regisseur Antoine Fuqua haalt dus het maximum uit zijn getalenteerde cast, een talent dat hij al eerder bewees te bezitten in het fantastische Training Day. Dat diezelfde regisseur onlangs nog verantwoordelijk was voor The Equalizer – of andere generieke actiefilms als Olympus Has Fallen en Shooter, toont aan dat Fuqua heel erg afhankelijk is van het talent van zijn acteurs. Qua mise-en-scène valt er dan ook nergens iets te bespeuren van de subtiliteit die Scorsese of Eastwood aan het genre schonken. Zie Southpaw dus meer als een hedendaagse update van Rocky, waarin af en toe een Eminem-song de obligate training-montage begeleidt.

Er valt dus redelijk weinig eigen persoonlijkheid te bespeuren in Southpaw, wat de sterke prestaties helaas onderuit haalt. Door het by the books scenario mondt dit allemaal uit tot in een al te bekend verhaal over een comeback, dat gelukkig opgesmukt wordt met een paar sterke acteerprestaties – enkel een dikke pluim voor de casting director, dus.