Review: Star Trek Into Darkness

Star Trek Into Darkness

UPI

Verhip! Wat is me dat hier? Hebben de Sonysmurfjes me wel de juiste zaal binnengeloodst? De eerste scène van Star Trek Into Darkness lijkt uit een animatiefilm weggelopen. Captain Kirks team is op missie om een buitenaards ras te redden, en blijkbaar komen daar heel wat rode lianen en aliens die uit het scherm springen aan te pas. Het herinnert me er nog eventjes aan dat ik een 3D-bril op heb, want naar het einde van de film toe ben ik dat alweer vergeten. Toch is het contrast tussen die haast volledig computergegenereerde beelden en de verdere 90 procent van de film nogal groot. Ja, ik heb net geklaagd over gebrek aan realisme in een film die gaat over teleporteren en een autistisch elfje. Deal with it.

UPI

UPI

Trekkies die met grote verwachtingen naar de zalen trekken, zouden wel eens van een kale reis terug kunnen keren. Buiten een aanvaring met de Klingons hier en een cool warpspeed effectje daar heeft deze film redelijk wat weg van een doordeweekse sciencefiction prent, zij het met een aantal knipogen naar de oude reeks. Het is eerder een hommage dan een volwaardig nieuw deel dat iets toevoegt aan het universum. Er is dan ook totaal geen voorkennis vereist om de essentie van het verhaal te kunnen volgen. Referenties naar Star Trek uit 2009 zijn er amper, en degene die er wel zijn lijken soms een beetje bij de haren getrokken. Sommige scènes zijn dus vrij nutteloos, met als koploper de wanhopige poging van de makers om drie seconden naakt in hun film te stoppen.

Menig lezer zal nu denken dat de examenperiode mij omgetoverd heeft tot één of andere filmhatende maniak. Dat is nochtans niet het geval. Qua acteerprestaties valt er niets te klagen. Vooral Benedict Cumberbatch als kwaadaardige supersoldaat en Zachary Quinto als vlekkeloze Spock stelen de show. Als acteur is het een uitdaging om emoties geloofwaardig neer te zetten, maar een personage spelen dat zijn eigen emoties onderdrukt is waarschijnlijk nog veel moeilijker. Maak alsjeblieft een cross-over tussen The Big Bang Theory en Star Trek en laat Sheldon zijn held Spock ontmoeten. Misschien kunnen die twee wel nog wat leren van elkaar. Ik zou alvast betalen om dat te zien.

Star Trek

UPI

Op zich is Star Trek Into Darkness een goede film. Er gebeurt niets baanbrekends, maar de plotwendingen en spannende actiemomenten die tijdens de saaiste praatscènes plots met de deur in huis komen vallen zijn wel perfect getimed. Er zit wat meer humor in deze film dan in zijn voorganger, waardoor het geheel iets lichter aanvoelt. Toch zijn de indrukwekkende setpieces nog steeds van de partij. Bovendien speelt de film met enkele moreel dubieuze personages en karakterevoluties. Het is vooral dankzij deze vorm van diepgang en de relaties tussen de bekende personages dat oude Star Trek fans aanknopingspunten met weleer zullen vinden. Helaas zijn er ook een aantal personages die tot een karikatuur van zichzelf worden herleid.

Na uren wikken en wegen heb ik besloten dat deze Star Trek… 3,5 sterren trekt. Zoals het er nu naar uitziet zullen we binnen enkele jaartjes waarschijnlijk een derde Star Trek op ons bord krijgen, en dat zou mits de nodige creativiteit niet eens een slechte zaak zijn. Een idee is misschien om in deeltje drie nog wat meer de planeten verkennende kant van de U.S.S. Enterprise naar voren te laten komen, want onze portie ruimtegevechten tegen bad guys hebben we nu wel gehad. Allez, het is maar een voorstel hé, J.J. Je doet ermee wat je wilt uiteindelijk.