Review: Tepenin Ardi (Beyond The Hill)

Bulut Film

Tepenin Ardi is één van die films die velen onder ons enkel leert kennen door haast toevallig de zaal waar hij vertoond wordt binnen te strompelen. De prent gaat over een Turkse familie. Ze verblijven in het uitgestrekte valleigebied dat ze geërfd hebben van hun voorvaderen. Er zijn slechtere manieren om je oude dag door te brengen als pater familias. Toch heeft de man in kwestie heel wat kopzorgen. Zijn zoon en twee kleinzonen komen onverwacht over de vloer en een nomadenstam maakt gebruik van zijn gebied zonder dat hij daar toestemming voor gaf.

Tijdens de film worden de vele ruzies en karaktereigenschappen van de familieleden op intelligente wijze geëxploreerd. Dit gebeurt aan de hand van scènes die heel waarheidsgetrouw overkomen dankzij het ontbreken van filmmuziek en het minimalistische montagewerk. De valleien waar de film zich afspeelt geven het geheel een extra dimensie en vormen het decor voor enkele visueel memorabele scènes. Langzaam maar zeker bouwt de spanning op. Helaas is de regisseur er niet in geslaagd deze boog gespannen te houden tot aan de climax van het verhaal, waardoor er in het tweede deel van de film een leeg gat ontstaat.

Tepenin Ardi is een film die niet alleen dicht bij de natuur staat, maar ook de menselijke natuur onderzoekt. Naar gelang de film vordert wordt al snel duidelijk dat de vijandelijke stam verantwoordelijk is voor veel van de problemen waar de familie mee te kampen krijgt. Deze nomaden vanachter de heuvel staan symbool voor de onbekende vijand, die collectief als de andere wordt bestempeld. Ze worden nooit expliciet in beeld gebracht, alleen de resultaten van hun acties. Voor hetzelfde geld zijn zij volkomen onschuldig of bestaan ze enkel in het hoofd van de ongeruste vader, die de anderen mee ophitst in zijn gevoel van onveiligheid.

Voor je naar Tepenin Ardi gaat kijken is het interessant om te weten dat de maker dit verhaal eigenlijk ook als metafoor voor het huidige Turkije en zijn vijanden gebruikt. Dit soort diepere betekenissen maken de film de moeite waard. Wanneer je op een normale manier naar de film kijkt kunnen sommige scènes nogal betekenisloos en onduidelijk overkomen, maar wanneer je begint na te denken over de symboliek van het volledige plaatje zal je een intrigerende film ontdekken, die helaas soms wat te langdradig is voor zijn eigen goed.