Review: The Call

Sony

Sony

Scenarist Richard D’Ovidio mag zich schamen. ‘Wie?’ hoor ik u zeggen? Wel ik ken de man ook niet maar na het bekijken van The Call voelde ik de drang om te gaan opzoeken welke nitwit verantwoordelijk was voor zo’n erbarmelijk script. Blijkbaar schreef hij eerder al Thir13en Ghosts (zelfs de officiële schrijfwijze van de titel suckt) en Exit Wounds (een Steven Seagal film … ‘nuff said). Het begint nochtans allemaal wel goed.

Sony

De bevallige Halle Berry (zelfs mét poedelkapsel blijft ze knap) speelt Jordan Turner, een telefoniste bij de hulpcentrale 911. Ze krijgt een oproep van de jonge Casey (Abigail Breslin uit Little Miss Sunshine) die ontvoerd werd en zich in de koffer van een auto bevindt. Er begint een race tegen de klok om het meisje te redden.

So far so good. Met de opbouw van de prent is absoluut niks mis. De personages worden netjes geschetst, de spanning wordt vakkundig opgebouwd en als kijker ben je volledig mee met de plot. Ik knaagde alvast met volle overgave al m’n nagels af. Regisseur Brad Anderson (vooral bekend van het Christian Bale skelet festijn The Machinist) brengt alles heel clean maar vrij ongeïnspireerd in beeld.

Sony

Na een dik uurtje is het echter uit met de pret en slaagt de film erin om de geloofwaardigheid helemaal overboord te gooien. Weg karakterontwikkeling, weg met dat plausibel verhaal. In de laatste dertig minuten ondergaan de hoofdpersonages zo’n gigantisch onlogische ontwikkelingen dat het niet meer mooi is. Weg was de nagelbijtende spanning en ik verwelkomde de plaatsvervangende schaamte.

Je kan de film best nog vergelijken met die andere telefoon thriller, Cellular. Maar waar daar het slot nog bij de film paste krijgen we bij The Call plots een heel andere (en veel slechtere) film voorgeschoteld. Een spijtige miskleun want er zat zeker een betere film in verborgen.