Review: The East

20th Century Fox

20th Century Fox

Zo nu en dan komt het wel eens in me op om de geitenwollensokken-toer op te gaan en voor wereldverbeteraar te spelen. Netjes het afval sorteren, op tijd en stond een boompje knuffelen, u weet wel. De eco-terroristen in The East gaan in hun idealen nét dat stapje verder. Actrice Brit Marling schreef samen met regisseur Zal Batmanglij het scenario voor dit indringende thrillerdrama.

20th Century Fox

Marling speelt een ex-FBI-agente die voor een privé-firma undercover gaat bij een groep activisten die zichzelf The East noemen. Onder leiding van de charismatische Benji (Alexander Skarsgard) laat ze zich meeslepen in de steeds radicaler wordende acties tegen grote bedrijven. Wanneer de situatie grimmiger wordt is het haar niet duidelijk meer waar haar loyaliteiten liggen.

Marling en Batmanglij hebben een strak en sterk opgebouwd scenario geschreven. De graduele overgang van vastberaden undercover agente naar overtuigd dumpster divende activiste wordt geloofwaardig gebracht. Als toeschouwer begin je samen met het hoofdpersonage meer en meer te snappen waarom de leden van The East zich van de wereld afgekeerd hebben. Hun daden zijn misschien niet al te koosjer maar je kan er begrip voor opbrengen.

20th Century Fox

Marling en Skarsgard worden bijgestaan door een verzameling sterke acteurs. Ellen Page, Shiloh Fernandez (uit de recente Evil Dead-remake), Toby Kebbell en Patricia Clarkson zetten collectief hun schouders onder het materiaal. Zelfs op de zeldzame momenten dat het verhaal dreigt te gaan kabbelen (de rituele bonding scenes bijvoorbeeld) zorgen ze ervoor dat je gebiologeerd blijft kijken.

The East stelt grote vragen en weigert makkelijke antwoorden te geven. Het heftig met de vinger schuddende levenslesje is nooit ver weg maar krijgt gelukkig ook nooit de overhand. De dramatische scenes beklijven en de spanning wordt vakkundig opgebouwd. Zo heb ik m’n thrillers graag, gelaagd en met genoeg voer tot discussie.