Review: The Fault in Our Stars

20th Century Fox

20th Century Fox

Het schrijversduo Scott Neustadter en Michael H. Weber hebben onze harten weten te veroveren in 2009 met hun debuut (500) Days of Summer – een geslaagde moderne hervertelling van Annie Hall. Sindsdien hebben de mannen de bedenkelijke Pink Panther 2 geschreven en tv-serie Friends with Benefits werd na 11 aflevering afgevoerd. Het leek alsof deze twee schrijvers een one-hit-wonder gingen worden.

Maar vorig jaar kwam het duo met een tour de force terug. The Spectacular Now – dat tot nu toe helaas ongedistribueerd blijft in België – was een simpele love story die door merg en been ging van diens hoofdpersonages. Shailene Woodley (Divergent) en Miles Teller (That Awkward Moment) waren magnetisch als het koppel dat liefde met volwassen worden probeerden te combineren.

20th Century Fox

20th Century Fox

Of het nu toeval is of niet – Woodley werd weer gecast voor het nieuwste scenario van Neustadter & Weber. Gebaseerd op het boek van John Green vertelt deze verfilming het verhaal van Hazel (Woodley), een 17-jarig meisje dat met een vorm van longkanker kampt en al sinds jaren doorheeft dat haar tijd op aarde gering is. Dagelijks moet ze dan ook een zuurstoftank meezeulen.

Haar onrustige ouders (Laura Dern en Sam Trammell) willen dat ze haar tijd nog op sociale manier benut en sturen haar naar een cancer support group. Daar ontmoet ze Augustus (Ansel Elgort uit Divergent) – een jongen die zijn been aan kanker heeft verloren, maar deze overwonnen heeft. Augustus is slim, arrogant en probeert zichzelf continu te overtreffen – hij is de carpe diem soort van kerel. Tegen wil en dank laat Hazel zichzelf toe hem lief te hebben.

We zullen onmiddellijk beginnen met het feit dat The Fault in Our Stars al sowieso een applaus verdient om tegen alle mogelijke clichés van de kankerdrama’s in te gaan. Hoewel Hazel, Augustus en de getroffen jongeren rondom hen lijden en afzien worden ze niet tot slachtoffers gedegradeerd. Ze overleven, vechten en proberen met een glimlach door de dag te geraken. Een verfrissend beeld tegenover andere genregenoten die meestal voor goedkope tranen willen gaan.

Ook is het acteerwerk van een sterk niveau. Woodley bewijst hier weer dat ze een uitzonderlijke actrice is en begint stilletjes aan onze favoriete jonge actrice te worden. Elgort, die hier aan zijn eerste hoofdrol toe is, is tevens een revelatie. Hij houdt zijn luide rol ingetogen en subtiel, waardoor het personage niet naar het irritante kantelt (wat snel had kunnen gebeuren).

20th Century Fox

20th Century Fox

Regisseur Josh Boone (Stuck in Love) durft ook zijn scènes wat langer aan te houden, waardoor zijn acteurs wat meer ademruimte krijgen om met emotie te spelen en deze op poignante manier te laten resoneren. Heel af en toe durft hij wel eens met het medium te spelen – denk zo aan de manier waarop hij het sms’en beeldend toont – maar houdt het qua mise-en-scène wel op safe.

Het scenario van The Fault tikt dan soms weer te veel romantische clichés af, vooral in de tweede akte. Het romantisch uitje naar Amsterdam, waar Hazel en Augustus haar favoriete auteur willen ontmoeten (Willem Dafoe), baadt in gekende genre-taferelen: tête-à-tête in een chique restaurant, de romantische bootrit in de grachten, het prachtig 5-sterren hotel,… Het toppunt speelt zich af in het Anne Frank-huis, waar alle toeristen plots even klappen voor het kussende koppel. Zo’n opsomming van clichés dreigde ons te verliezen.

Maar de film herpakt zich met een verrassende derde akte, met een twist die we niet zagen aankomen. We zullen het zo stellen: als de kijker in de twintig laatste minuten geen traan heeft kunnen produceren lijden ze waarschijnlijk aan een zielendood. Hoewel Boone niet innoverend te werk gaat in zijn regie, schrikt hij er niet voor terug om het existentialisme van zijn verhaal in de verf te zetten. Een gedurfde zet voor een Hollywood-film, maar zeker en vast een correcte.

The Fault in Our Stars verkent helaas geen nieuwe wegen in cinema. Maar dankzij drie-dimensionale personages – vertolkt door twee charismatische acteurs – en scherpe dialoog takelt de film op een respectvolle manier het onderwerp van kanker op met verfijnde humor en realistisch drama. We zijn zeer benieuwd naar het volgende scenario van Neustadter & Weber.