Review: The Impossible

Summit Entertainment

Summit Entertainment

Behalve Clint Eastwood (Hereafter) en Fabrice Du Welz (Vinyan) waagden weinig regisseurs zich aan een film over de vernietigende tsunami van 2004. De één maakte er een paranormale parabel van. De ander maakte een psychologische thriller. Juan Antonio Bayona vertrekt met The Impossible vanuit de waargebeurde tragedie van een gezin en schotelt ons een ontzettend aangrijpend drama voor.

Op tweede Kerstdag 2004 overspoelt een enorme golf de Thaise kust en versplintert ze 100.000 mensenlevens. The Impossible brengt basis-emoties naar boven. Geliefden en ouders gaan wanhopig op zoek naar elkaar en naar hun kinderen wanneer de natuur plots een hel wordt. Naast de expliciete lichamelijke letsels, vreet vooral de emotionele ontreddering. Bayona vreest het schokeffect niet en laat zijn personages het uitschreeuwen van pijn en verdriet.

Summit Entertainment

Na een intro van een kwartier breekt de hel los. De tsunami zelf is letterlijk oorverdovend en meedogenloos in beeld gebracht (zonder CGI!); wat volgt is de lijdensweg van Maria (Naomi Watts), Henry (Ewan McGregor) en hun kinderen. Met El Orfanato bewees Bayona reeds talent te hebben bij het casten van kindacteurs. Bij The Impossible is het nog meer van belang. Als McGregor en Watts al hun meest emotionele rol tot nu toe neerzetten, gaat er minstens evenveel eer naar de kinderen. Zonder hun voortreffelijke prestatie was de film een pijnlijke afgang geweest.

Samen met de crew maken de acteurs een zodanig realistisch en verscheurend verhaal dat het een niet te missen drama is geworden. Zowel beelden als geluidsmix zijn erg overweldigend. Vergeet dus je pakje zakdoeken niet en laat Django nog een weekje wachten want het zou wel eens de moeite kunnen zijn om voor The Impossible naar de cinema te trekken.