Review: The Kings of Summer

CBS Films

CBS Films

Ooit komt die leeftijd waarop je jezelf betrapt op het uitspreken van het volgende zinnetje: “Vroeger was het beter.” Maar was het ook effectief beter? Nostalgie kan rare dingen met je doen. Al de nare momenten heb je hoogstwaarschijnlijk in een met spinnenrag bedekt hoekje van je psyche verborgen. Pesterijen op school, je ouders die je maar niet begrijpen, dat ene meisje uit je dromen dat voor je ogen wordt weggekaapt en ga zo maar verder. Voor de jongens uit The Kings of Summer is het een realiteit waar ze maar al te graag uit willen ontsnappen.

CBS Films

Joe (Nick Robinson) en Patrick (Gabriel Basso) zijn beste vrienden en delen lief en leed. Joe moet leren leven met zijn vereenzaamde vader (Nick Offerman) en Patrick leeft onder het juk van twee goedbedoelende maar oh zo irritante ouders (Marc Evan Jackson en Megan Mullally). Tijdens de zomervakantie vormt zich het plan om op een verlaten plek in het bos een eigen huis te bouwen. Samen met lokale weirdo Biaggio (Moises Arias) lopen ze van huis weg.

Sommige films zijn gewoon magisch. Ze vinden een manier om net die ene gevoelige snaar te raken, die ene emotie die je dacht kwijtgespeeld te zijn. Dit coming of age filmpje is er zo eentje. Het verhaal op zich is niet bijster origineel maar het gevoel zit gewoon spot on en de sarcastische oneliners en situaties zijn uit het leven gegrepen. Verantwoordelijk voor dit stukje magie zijn scenarist Chris Galletta en regisseur Jordan Vogt-Roberts, twee nieuwkomers wiens ster hopelijk nog hoge toppen zal scheren.

CBS Films

Er valt ook niks op de cast aan te merken. De jonge acteurs kwijten zich perfect van hun taak en dragen zonder probleem de hele film wanneer de volwassenen uit het beeld verdwijnen. De zalige weirdo Moises Arias mag je zelfs een komisch natuurtalent noemen. Nick Offerman (uit Parks and Recreation) en Megan Mullally (Karen Walker uit Will & Grace) mogen als bezorgde ouders de gewoonlijke droge punchlines uitdelen.

The Kings of Summer valt qua thematiek en drama misschien net iets te licht uit om echt te beklijven maar je kan niet ontkennen dat de makers iets puurs gefabriceerd hebben. De zonovergoten beelden, de spontaniteit van de acteurs, het frisse scenario en de geweldige soundtrack roepen de beste momenten uit pakweg Stand By Me op. Vroeger was het misschien beter maar The Kings of Summer komt toch aardig in de buurt.

The Kings Of Summer kwam in augustus uit in de UK. Waarschijnlijk kan je deze film niet meer zien in de Belgische bioscoopzalen, maar laten we tenminste hopen op een dvd-release.