Review: The Lunchbox

Sony Pictures

Sony Pictures

Wanneer onze lieftallige wederhelft ’s morgens vroeg onze boterhammetjes smeert, zijn we hier in België al snel de hemel te rijk. Wat we niet beseffen, is dat het er in India nog een pak luxueuzer aan toe gaat. Mumbai, de grootste stad van het land, kent er namelijk een uitgebreid netwerk aan lunchdragers. Vrouwen besteden er soms hele voormiddagen aan het bereiden van het perfecte warme middagmaal. Dragers brengen het vervolgens als de bliksem richting hongerige echtgenoten op het werk. Voor regisseur Ritesh Batra was dit de ideale setting om zijn romantische komedie in te laten bewegen.

Sony Pictures

The Lunchbox draait rond zo’n typisch Mumbais gezinnetje, maar het loopt al snel mis. Of goed, het hangt ervan af hoe je het bekijkt. Per ongeluk komt het pakketje van moeder de vrouw bij iemand anders aan. Het is Irrfan Khan (Slumdog Millionaire, Life of Pi), in de rol van een eenzame weduwnaar die bijna op pensioen gaat. Ze beginnen briefjes naar elkaar te sturen via de pakketjes, en hij ontdekt dat er iets mis is met haar relatie. Vervolgens komt er een prangende vraag aan de oppervlakte: is het mogelijk om verliefd te worden op iemand zonder de persoon in kwestie ooit te ontmoeten?

Het lijkt alles behalve evident om een film te maken die volledig rond correspondentie via briefjes draait. Toch is de maker erin geslaagd om het geheel fris te houden. In eerste instantie is dat vooral dankzij het ingenieuze lunchsysteem en de prachtige beelden van het bijzonder levendige Mumbai. Het bescheiden stadje heeft evenveel inwoners als België, dus er valt altijd wel iets te beleven.

Sony Pictures

Verder voert de film enkele personages op die ronduit hilarisch zijn. Enerzijds is er de moeder van de vrouw, die Big Bang Theory-gewijs nooit in beeld komt maar haar voortdurend dingen toeschreeuwt. Anderzijds is er een collega van de weduwnaar, die hem als mentor toebedeeld krijgt en zijn bitterheid kost wat kost wil doorprikken. Allebei zorgen ze voor een geslaagde komische noot die voor een beetje afwisseling zorgt doorheen het warme liefdesverhaal. Ondanks dat kan de film voor sommige kijkers een beetje te traag aanvoelen, hoewel die zorgvuldige opbouw voor anderen juist een pluspunt kan zijn.

The Lunchbox is een rechtstreeks product van Bollywood, en dergelijke films zijn vaak even geniaal als een recente M. Night Shyamalan-film. Dat maakt de kwaliteit van deze film des te verrassend. Het langzaam opbouwend liefdesverhaal, de uitstekende vertolkingen en het vleugje humor zorgen voor een aan te raden film, die even mooi als speciaal is. Het is een kwalitatieve romantische komedie overgoten met een uniek Indisch sausje. En nu is het tijd voor een overheerlijk middagmaal, want het schrijven van deze recensie heeft ondergetekende hongerig gemaakt.