Review: The Monuments Men

Fox

20th Century Fox

“Wat is kunst?”, vroeg Noordkaap zich af. Wel: het Lam Gods, een vijftiende-eeuws meesterwerk van de gebroeders van Eyck, en de Madonna met kind, het enige werk van Michelangelo dat tijdens zijn leven Italië verliet. Voor deze kunstwerken is een sleutelrol weggelegd in de nieuwe film van George Clooney, The Monuments Men. Naast regisseren, schreef en produceerde Clooney samen met zijn maatje Grant Heslov. De film is gebaseerd op het gelijknamige non-fictieboek van Robert M. Edsel.

20th Century Fox

The Monuments Men gaat over een groepje onverwachte helden uit WOII. Hun missie bestond erin gestolen kunst terug te halen uit Duitsland en terug te geven aan de rechtmatige eigenaars. Hitler had het ingenieuze plan om alle kunst onder te brengen in een gigantisch museum. Het peloton soldaten bestond uit architecten en kunstkenners. Sommigen waren op leeftijd, anderen afgekeurd om te strijden. In de hoofdrollen George Clooney himself, Matt Damon, Bill Murray, John Goodman, Jean Dujardin en Cate Blanchett.

Aan grote namen geen gebrek, maar namen alleen maken geen goeie films. Met pijn in het hart moet ik toegeven dat The Monuments Men zeker geen meesterwerk is. Het thema dat de film aankaart, spreekt enorm aan. In de schoolbanken krijgen we de grote lijnen van de Tweede Wereldoorlog. Fictie zoals Saving Private Ryan en Band of Brothers geeft ons een beeld van de soldaten aan het front. Niets negatiefs over deze werken, maar veel oorlogsverhalen werden nog nooit met de wereld gedeeld.

You can wipe out a generation of people, you can take their homes, their lands and somehow they’ll come back.  But if you steal their culture, destroy their achievements, then it’s as if they never existed.

Het onwaarschijnlijke verhaal van een groepje excentriekelingen die hun leven riskeerden voor de kunst, spreekt enorm aan. Jammer genoeg kan het verhaal niet overtuigen. Een geweldige cast met uitstekende acteurs, die hun rol excellent vertolken, maar geen personageontwikkeling. Je leert geen enkel personage echt kennen. Hun beweegredenen laten je koud. Je bent hun namen sneller vergeten dan je ‘Jack Robinson’ kan zeggen.

Fox

20th Century Fox

De film stuit op een paradox tussen slapstick en drama. Van het ene moment op het andere springen we van een humoristische Bill Murray naar een stervende medesoldaat. De overgang komt te snel. De film verliest de kijker. Clooney had beter een duidelijke keuze gemaakt tussen drama en humor. Nu walst te film tussen de 2 genres. De prent weet ons nooit echt te raken, maar toont wel mooi de kwetsbaarheid van de hoofdpersonages. Het zijn gepassioneerde mannen, bereid om te sterven voor hun liefde voor de kunst. Hoedje af daarvoor.

George weet wel hoe hij een film moet maken. Dat bewees hij eerder al met Confessions of a Dangerous Mind en The Ides of March. Maar hier slaat hij de bal behoorlijk mis. Het grootste probleem is het trage tempo en het gebrek aan een climax. De film valt in herhaling. Oh, kijk! Ze ontdekken nog wat kunstschatten, net zoals 30 minuten geleden. Ze hadden beter de helft van het budget in een degelijke docu gestoken. Minder winst uiteraard, maar een resultaat om trots op te zijn.

Supercalifragilistic

We werpen de schijnwerpers niet alleen op de Vlaamse kunst, maar ook op Lucas Tavernier en Marcel Mols. Twee Vlaamse acteurs die het genoegen hadden een tol te vertolken in The Monuments Men. Met veel lof en trots spraken ze over de charmante regisseur George Clooney. Binnenkort kan je Tavernier aan het werk zien in de kortfilm Nona: A Heart Wrenching Story van Georges Terryn. Lucas heeft duidelijk iets met Georges.

The Monuments Men mag dan iets minder in de smaak vallen, het is zeker geen Batman & Robin. De film zal je ongetwijfeld een gezellige zondagavond bezorgen. Denk Ocean’s Eleven tijdens de Tweede Wereldoorlog. Clooney zelf blijft niet bij de pakken zitten en kondigde enkele dagen geleden zijn nieuwe project aan. Wederom met Grant Heslov produceert hij een remake van de Noorse film Pioneer. Die focust zich op de geboorte van de Noorse olie-industrie in het begin van de jaren 80. Of George ook terugkeert als regisseur en Schauspieler, is nog onduidelijk.

Fox

20th Century Fox