Review: The Neon Demon

Dieter

Dieter

De lang geanticipeerde nieuwe film van enfant terrible Nicolas Winding Refn is een even onweerstaanbaar als ééndimensionaal schouwspel, dat verdeeldheid zal zaaien bij het publiek.

Regie: Nicolas Winding Refn
Cast: Elle Fanning, Jena Malone, Bella Heathcote, Abbey Lee, Christina Hendricks, Keanu Reeves, Jamie Clayton
Muziek: Cliff Martinez

De naar de Verenigde Staten uitgeweken Deense cineast Nicolas Winding Refn maakte furore met de Pusher-trilogie en Valhalla Rising. Zijn naam blijft niettemin onlosmakelijk verbonden met zijn grote doorbraakfilm Drive (2011) en de spijkerharde neonoir Only God Forgives. Het in Cannes lauw onthaalde The Neon Demon dompelt ons volledig onder in de glamoureuze, oppervlakkige fashion-industrie van Los Angeles.

Elle Fanning speelt een aspirant model dat naar de aan de westkust gelegen grootstad trekt om haar droom te verwezenlijken. Op zich niks bijzonders, ware het niet dat het naïeve kind effectief het talent en de vereiste kwaliteiten in huis heeft om uit te groeien tot een echte ster – wat blijkt wanneer ze ontdekt wordt na een morbide fotoshoot. In een onverbiddelijke wereld die welhaast uitsluitend gedomineerd wordt door chirurgisch geperfectioneerde mannequins met een zielloze blik in de ogen, maakt de natuurlijke schoonheid van de zestienjarige protagoniste het verschil. Jesse (Fanning) ziet eruit als een onschuldige blonde engel. Haar frisse uiterlijk beantwoord in ieder geval perfect aan het ideaalbeeld van het soort meisjes waar de genadeloze modefabriek zich zo graag te goed aan doet. Of zoals één van Jesse’s rivales het spottend verwoord: “Who wants sour milk when you can have fresh meat”. Wanneer ze gerekruteerd wordt door een gerenommeerd ontwerper, wordt de adolescente met afgunst bekeken door haar graatmagere concurrentes, die -letterlijk- haar huid lusten.

The Neon Demon

Het verhaal van The Neon Demon heeft even weinig om het lijf als de schaars geklede ravissante jongelui die er in opdraven. Het is een film waarvan de plot van onderschikt belang is om je te laten meevoeren door de gulzig nihilistische en hypnotiserende beeldenstroom. De surrealistische thriller, waarmee Refn de klassieke structuur van de moderne cinema in vraag wil stellen, ziet er geweldig uit. De superstijlvolle vormgeving is vaak adembenemend mooi – de lang aangehouden shots zijn bijna kleine, op zichzelf staande kunstwerkjes die smeken om uitvoerig bestudeerd te worden. In een spraakmakende scène is de professionele loopbaan van het meisje nauwelijks begonnen of ze wordt verzocht uit de kleren te gaan, waarna de fotograaf haar ranke lichaam met gouden verf bewerkt.

Onder het esthetisch superieure kleedje schuilt een koortsachtige film zonder compromissen, waarin de regisseur zijn obsessies de vrije loop laat. Het is een even fascinerend als decadent spektakel dat het werk van David Lynch, David Cronenberg of Dario Argento voor de geest haalt. Voor de één is The Neon Demon een vreselijk kunstmatig exposé dat het niveau bereikt van een Calvin Klein of cosmetica-commercial. De ander ontwaart er mogelijks een scherpe kritiek of allegorie in over de vergankelijkheid van de roem, waarin schoonheid als wapen wordt gebruikt.

The Neon Demon

Refn is er op uit om de kijker te prikkelen, telkens weer een stap voor te zijn en te spelen met onze verwachtingen. Hij drijft het naderhand helaas wat ver, met lesbische verleiding, necrofilie en kannibalisme. Het is echter de combinatie van beeld, design en muziek die een biologerende sfeerschepping oproept. De sensuele fotografie van Natasha Braier en de exquise stilering worden ondersteund door een pulserende elektro-score van Cliff Martinez – een sleutelfiguur uit de hedendaagse filmmuziekscène en voormalige drummer van de Red Hot Chili Peppers die een duurzame alliantie aanging met Steven Soderbegh en ook de soundtrack componeerde van Drive en Spring Breakers. Een uitbundig provocerende cocktail waarin Fanning wordt verheerlijkt als über-model en de soms perverse handelingen van de smachtende deernen bijna tot kunst verheven worden.