Review: The Purge

Universal Pictures

Universal Pictures

Je hoeft geen econoom te zijn om te begrijpen dat ondanks de peperdure blockbusters het toch de natte droom van iedere filmstudio is om een megahit te kunnen scoren met een goedkope productie. Dit jaar is Universal Pictures de gelukkig, want The Purge werd een onverwachte bioscoophit in de States. In enkele weken tijd bracht de film dertig keer meer op dan hij had gekost.

Universal

Ondertussen is regisseur James DeMonaco (schrijver van het Robin Williams-vehikel Jack en de leuke actiethriller The Negotiator) een graag geziene gast binnenin de Universal-vestiging en heeft hij al de bevestiging gekregen dat hij een sequel mag inblikken. Benieuwd wat dat in Europa gaat worden.

The Purge is eigenlijk een film die je al honderd keer hebt gezien, alleen wordt het op een vrij originele manier verpakt. Alhoewel dit statement ook al achterhaald is omdat DeMonaco op één van zijn persconferenties toegaf dat zijn verhaal “ontleend” is aan de Star Trek-aflevering Return Of The Archons. Want jawel, The Purge speelt zich af in 2022 en is dus in feite een sciencefictionhorrorfilm.

Amerika staat onder het beheer van de New Founding Fathers die erin geslaagd zijn om de criminaliteit de kop in te drukken. De nieuwe leiders beseffen weliswaar dat de mens altijd een jagersinstinct zal hebben en daarom mag er eens per jaar (op 21 maart om precies te zijn) naar hartenlust gemoord worden. De regering noemt dat evenement de Zuivering (The Purge dus).  Als je vindt dat je buur geen al te braaf mens is dan mag je die op die bewuste nacht gewoon zonder scrupules en vooral zonder gevolgen gewoon neerknallen.

Het is wel natuurlijk zo dat de rijken een beetje beter beschermd zijn(of wat dacht je?)  en dat heeft Sandin (Ethan Hawke) zeer goed begrepen. De man heeft een ingenieus bedrijf dat je huis tot een ondoordringbaar fort kan omtoveren en zoiets is best handig op de moordavond, niet? Sandin heeft dan ook geen greintje angst als hij op de vooravond van de jaarlijkse zuivering naar huis rijdt, alleen weet hij niet dat dochterlief haar agressief vriendje heeft binnengehaald.

Universal

The Purge is een film die helaas opensplijt in twee delen. Het eerste deel is (hoe kan het ook anders) veruit het interessantste. Ook al zie je weinig of geen geweld raak je toch onder de indruk van het nieuwe wereldbeeld. De spanning is te snijden en mits wat goede wil voel je een sfeer die je in Funny Games ook zag, ofschoon alleen Ethan Hawke boven de middelmaat uitsteekt.

Jammer genoeg is het tweede luik van de film niet meer dan een doorsnee horrorfilm waarin een angstig gezin opgejaagd wordt door een bende sadisten. Op zich is daar niks mee, maar DeMonaco bezit helemaal niet het talent om de kijker met zo’n concept een uur lang in extase te houden. Hij camoufleert zijn onkunde wel door bijv. gewelddadige maskers te gebruiken die een leuke knipoog naar A Clockwork Orange vormen, maar meer doet hij niet.

Enkele uren later was ik eigenlijk al vergeten dat ik The Purge had gezien. En tja, dat kan nooit de bedoeling zijn van een film, toch? Neen, deze sciencefictionhorrorthriller (of hoe je het ook wil noemen) is leuk popcornvoer dat geen moment verveelt, maar in de grote hoofdstukken van de filmgeschiedenis geraakt deze prent niet (behalve misschien als het op dollartekens aankomt)