De laatste dagen van Edgar Allan Poe

Relativity Media

Rating: ★½☆☆☆

Edgar Allan Poe wordt gezien als de eerste auteur van detectiveromans. Tijdens zijn leven kreeg hij het – als ware kunstenaar – zijn werken zeer moeilijk gepubliceerd. Dus kwam hij aan de bak als poëzie- en prozacriticus. Tegenwoordig staat hij bekend als één van de grootste Amerikaanse schrijvers en maken werken als The Tell-tale Heart, Lenore en The Raven deel uit van de canon van de Amerikaanse literatuur.

Relativity Media

James McTeigue (V for Vendetta) profiteert van de onduidelijke omstandigheden betreffende Poe’s dood. Hij weeft rond zijn laatste dagen een detective-thriller. In The Raven eist een krankzinnige fan van Poe de aandacht van zijn idool en de politie van Baltimore door het naspelen van een aantal bloedige verhalen van de schrijver. Moorden worden gepleegd naar de literaire aanwijzingen en de moordenaar bouwt een kat-en-muis-spelletje op met het leven van Poe’s verloofde als inzet. De plaatselijke politie-inspecteur werkt samen met Poe om de crimineel zo snel mogelijk te vatten.

Your imagination was the inspiration for some horrendous crimes.

Relativity Media

John Cusack speelt de rol van Edgar Allan Poe met de fatalistische verveling van een knorrige tooghanger en geen enkele emotie lijkt gemeend. Brendan Gleeson weet als boze schoonpapa nergens te imponeren en aan het hoofd van het politiekorps staat inspector Fields, gespeeld door Luke Evans, die heel hard zijn best doet om wat serieux in de film te krijgen.

Het potentieel is echter aanwezig: de straten van Budapest en Belgrado fungeerden als decor voor het Baltimore anno 1849; de gebouwen, kostuums en accessoires vràgen om wat gothic liefde, scherpe contrasten en donkere camerastandpunten. Om nog maar te zwijgen van de talrijke bloeddoorlopen verzen die Poe doorheen zijn leven neerpende. Maar helaas krijg je niets van dat alles. De hele film is een zenuwachtig zootje geworden rond een erg banaal detectiveverhaaltje waar weinig tot niets interessant uit wordt gehaald.

Alice Eve straalt wat klasse uit als Poe’s love interest en rond haar personage maakte de Australische McTeigue wat rustige ruimte en mooie beelden, maar buiten die stukken en de bovenmaatse soundtrack kan The Raven niet boeien. Emotioneel laten de personages je koud en op visueel vlak hebben betere regisseurs heel wat meer te bieden. De laatste dagen van Edgar Allan Poe hadden misschien een ander genre nodig om uit te bloeien tot iets indrukwekkend.