Review: The Tall Man

SND Groupe M6

Bij een enkeling zal de naam Pascal Laugier nog de herinnering oproepen aan de onaangename ervaring die Martyrs heette. Niet omdat de film zo slecht was, integendeel, het was een flink staaltje torture porn waar in 2008 niet veel magen bestand tegen waren. Vier jaar later mogen we eindelijk The Tall Man (ook wel The Secret genoemd) in de zalen gaan bekijken, Laugiers eerste Amerikaanse productie (nuja, Frans/Canadees/Amerikaans).

“The last kid disappeared two months ago. Won’t be long before the next one goes.”

Julia Denning (Jessica Biel) werkt na de dood van haar echtgenoot nog steeds als verpleegster in het grauwe en doodbloedend mijndorpje Cold Rock. Door de recente verdwijning van een aantal jonge kinderen loopt iedereen in het dorp gespannen. Er circuleren verhalen over een grote man die de kinderen ontvoert en het bos insleurt.

SND Groupe M6

Ik zou meer kunnen prijsgeven over de plot maar dan hoort er boven deze review in gigantische letters SPOILER ALERT te staan. The Tall Man is een psychologische thriller die je best met zo min mogelijk voorkennis gaat bekijken. Laugier schreef het scenario zelf en slaagt erin om de meest vergezochte twists op z’n minst geloofwaardig te doen overkomen ook al doen deze de film halverwege drastisch van genre veranderen. De morele vragen die het verhaal opwerpt worden misschien net iets te nadrukkelijk naar je kop gekatapulteerd in het laatste half uur maar ze zijn een discussie na de film meer dan waard.

“You believe it too?”

Jessica Biel, een zwaar onderschatte dame in Hollywood, draagt de film volledig. Ze zit in zowat elke scène en geeft haar personage meer dan genoeg diepgang om doorheen de verschillende bochten en kronkels in het verhaal nooit de sympathie van de kijker te verliezen.

Fans van Martyrs zullen het niet graag horen, maar The Tall Man is geen doorsnee met liters bloed doorweekte horrorfilm geworden (ook al wordt hij zo in de trailer aan de man gebracht.) Het is spannend en visueel knap afgewerkt vertier dat via een resem Shyamalan-achtige twists er in slaagt om je ook aan het denken te zetten. Zeker het bekijken waard.