Review: The Wolf of Wall Street

Paramount

KFD

Weinig mensen lijken te weten dat The Wolf of Wall Street gebaseerd is op een boek, dat dan weer gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Sterker nog, na de release van de film in de States heeft Time Magazine de feiten nagetrokken. Blijkt dat je het leven/boek van Jordan Belfort, en Martin Scorsese’s verfilming ervan, slechts met een kleine – zelfs héél kleine – korrel zout moet nemen.

KFD

Het verhaal zou je dan het best kunnen beschrijven als Scorsese die zich waagt aan een nihilistische komedie à la Bret Easton Ellis en Don DeLillo. Jordan Belfort (gespeeld door Scorsese’s muze Leonardo DiCaprio) is vers afgestudeerd wanneer hij begint aan zijn eerste job op Wall Street. Wat ze precies verkopen, is niet zo belangrijk – dat krijgen we als publiek zelfs letterlijk te horen later in de film. Wat vooral telt, is de commissie die ze kunnen opstrijken.

Wanneer Jordan de crash van 1987 meemaakt en zijn werkgever de deuren sluit, start hij zelf zijn eigen makelaarskantoor op. Die wordt gerund door weeddealers en de overenthousiaste Donnie (Jonah Hill). Met Jordans kennis verkopen ze letterlijk gebakken lucht en groeien ze terug naar Wall Street. Van witwasserij tot illegale beurshandel: het regent geld en coke op de borsten van gehuurde hoertjes. Hun geluk kan niet op… Tot natuurlijk de FBI, onder leiding van agent Denham (Kyle Chandler), zijn bedenkingen heeft en een onderzoek start.

KFD

We zullen onmiddellijk met de deur in huis vallen: de zwakste schakel van The Wolf is het scenario. Belforts boek werd herschreven door Terence Winter, ook scenarist van de 50 Cent-flop Get Rich or Die Tryin’. En hoewel Winter aanleg toont voor pittige dialogen, is zijn structurele opbouw te doorzichtig en, erger nog, cliché!

Deze Wolf vertelt eigenlijk louter het verhaal van een ‘niemand’ die dankzij talent uitgroeit tot een ‘iemand’. Gaandeweg consumeert hij heel wat buitenechtelijke affaires en Quaaludes, om door zijn hebzucht zijn eigen ondergang te creëren. Hadden we in de jaren ’80 al geen gelijkaardige waarschuwingsfilm over de excessen van Wall Street, geregisseerd door Oliver Stone?

KFD

U snapt ’t al, het hele ding ligt er soms wat vingerdik op. Zo vergelijkt DiCaprio tijdens een speech zijn “makelaarskantoor” met Amerika, waarbij ons brein zich wat beledigd voelde. Maar op die paar letterlijke momenten na weet Scorsese met 180 minuten – en een middelmatig scenario – een straffe film te maken, die geen enkele minuut verveelt en blijft fascineren.

Scorsese heeft ook een enorm talent voor acteursregie, wat hij hier weer bewijst. Leonardo DiCaprio valt natuurlijk het meest op. De acteur verkoopt ons moeiteloos zijn immorele personage. Straffer nog, we voelen empathie voor deze wolf, wat natuurlijk boekdelen spreekt over de prestatie. Met nu al de vijfde samenwerking tussen Scorsese en zijn fetisjacteur (na Gangs of New York, The Aviator, The Departed en Shutter Island) is dit ook een logisch gevolg.

KFD

De grootste verrassing uit het troepje acteurs is weliswaar Jonah Hill, die met zijn coked-up prestatie iedere scène blijft verbazen. De vulgaire fratsenmaker uit Superbad en This Is the End houdt het hier subtiel en ingetogen, ondanks zijn luide personage. Een welkome verandering. We kunnen het ook niet laten om de korte maar tevens grappige rol van Matthew McConaughey te vermelden. Hij speelt Jordans eerste, nog-meer-aan-coke-verslaafde baas.

De vraag is natuurlijk, tegenover Stone’s Wall Street, wat deze Wolf écht bijbrengt aan de cinema? Hoewel we niks slechts kunnen zeggen over de regie, de prestaties, de verzorgde fotografie of de ritmische montage, bleven we maar zoeken naar een mening… een reden waarom Scorsese net dit verhaal wou vertellen. Waarin verschilt het bijvoorbeeld van hetzelfde hedonisme van Cronenbergs Cosmopolis? En plots kwam dat eindbeeld, als een lang uitgesteld antwoord, en bevestigt Scorsese zijn status als subversieve filmmaker.