Review: This Is The End

Sony

Sony

Rating: ★½☆☆☆

Acteurs die als zichzelf opdraven in een film, sinds het uitstekende Being John Malkovich van Spike Jonze weten we dat zoiets  garant kan staan voor een sterk staaltje metafictie. De premisse van This Is The End is dan ook niet kwaad: James Franco (127 Hours) raakt met vijf van zijn celebrity-vrienden, waaronder Seth Rogen en Johah Hill,  in zijn huis gevangen terwijl er zich buiten een apocalyps van bijbelse proportie lijkt af te tekenen. Het grote onheil confronteert hen met zichzelf en blijkt ook hun vriendschap zwaar op de proef te stellen.

Sony

Wij verwachtten ons warempel aan een potentieel intelligente en verfrissende komedie, een genre waarvan de spoeling in Hollywood sowieso al dun is. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: niet dus. Franco en co spelen met veel overgave karikaturen van zichzelf en er wordt kwistig in het rond gestrooid met vermoeiende kwajongenshumor en ‘spitsvondige’ verwijzingen naar de popcultuur.

Maar aanstekelijk wordt het nooit. Heel de film baadt in een een soort van stuitende zelfingenomenheid en verliest zich uiteindelijk meer en meer in groteske plotwendingen inclusief digitaal geanimeerde demonen.

Misschien was het een beetje aanmatigend om van schrijver-regisseur Seth Rogen te verwachten dat hij uit een prima idee een dito film kon distilleren. Rogen heeft als schrijver zeker zijn verdiensten, maar slaat hier met zijn regiedebuut de bal behoorlijk scheef. Het is wellicht ook niet zo’n goed idee om een film te maken met je beste vrienden.

De fun die het jongensclubje er ongetwijfeld zelf aan beleefde werkt niet op het scherm. Anderhalve ster dus, en die wordt dan nog in extremis uit de brand gesleept door een bijzonder geapprecieerd optreden van de Backstreet Boys in de finale. Allemaal behoorlijk tongue-in-cheek. Maar wat geeft het ook? Ondertussen was het kalf toch al lang verdronken. Of was het verzwolgen?