Review: Thor – The Dark World

Walt Disney Benelux

Walt Disney Benelux

Het is al twee jaar geleden dat Thor onze zalen heeft overdonderd. De film, toen geregisseerd door acteur Kenneth Brannagh, toonde hoe de No(o)rse God verbannen werd naar de Aarde. De actiefilm had zijn sterkere kanten – goede visuals, verfijnde humor her en der – maar toonde ook grove fouten. De regie was eerder zwak en de film was voornamelijk een herverpakt superheldenverhaal. Marvel Productions, dat nu onderdeel maakt van Disney, heeft dan ook terecht een nieuwe regisseur voor deze sequel gevraagd.

Thor (Liam Hemsworth) moet ditmaal een villain stoppen die het universum onder controle wil krijgen zodra de planeten uitgelijnd zijn. De schurk heeft hiervoor Aether nodig, een osmose waarmee Jane (Natalie Portman) tijdens haar zoektocht naar Thor in contact is gekomen. Voor hij de rest van het universum kan redden moet Thor eerst en vooral Jane redden van zowel de schurk als haar aftakelende fysiek.

Walt Disney Benelux

Alan Taylor heeft, naast een paar kleine langspeelfilms, vooral carrière gemaakt in televisie (onder andere Game of Thrones) en dat is helaas te zien. Hoewel de film zo’n 112 minuten duurt raast het verhaal door, net als een puber na zijn Rilatine-vieruurtje. Er zijn zeer weinig momenten waar de regisseur de montage eens toelaat om na te zinderen, en als dat gebeurt bevinden we ons onmiddellijk in hopeloze clichés.

Om Taylor te verdedigen: het scenario zat ‘m niet echt mee. Nochtans hebben het schrijversduo Christopher Markus en Stephen McFeely al een betere superheldenfilm gemaakt: Captain America. Maar ze zijn ook het duo dat Pain & Gain geschreven hebben. Ze werden scenarieel versterkt door Christopher Yost, vooral bekend van animatieseries. Thor: The Dark World, heeft dus al bij aanvang bedenkelijke figuren als creatieve basis…

Dat Thor: The Dark World gemaakt is voor louter entertainment kunnen we inkomen, daarom zaten we ook in de zaal. Maar het resultaat is uiterst alarmerend wanneer de “grappige” intermezzo’s zelfs geen scheve glimlach op je gezicht kunnen toveren. De mislukte humor heeft voornamelijk te maken met de cast. Zo speelt Portman op automatische piloot. Op geen enkel moment voel je die zogezegde afwezigheid die Thor veroorzaakt heeft (zie de eerste film).

Walt Disney Benelux

Bij Anthony Hopkins hadden we het gevoel dat hij zo snel mogelijk terug in zijn trailer wou kruipen. Hij ramt immers aan sneltempo zijn dialogen af. En dan is er nog arme Stellan Skarsgard (als Jane’s collega) die een hele scène in onderbroek moet spelen. Die scène komt pas na anderhalf uur film en dus midden in de dramatische climax. Met maar weinig komische resonantie tot gevolg, laat staan enige relevantie.

Wat wél werkt in deze sequel is de charismatische tegenheld Loki (Tom Hiddleston), wiens moraliteit steeds in vraag wordt gesteld door zowel de personages als de kijker. Maar onze scenarioschrijvers van dienst sluiten hem van het eerste uur op in een gevangeniscel. De reden waarom Loki in de cel zit is omwille van wat er in The Avengers gebeurd is. Wat is er nu juist weer in The Avengers gebeurd? Precies.

Marvel heeft blijkbaar besloten om alle toekomstige superheldenfilms te situeren in de nasleep van de ensemblefilm (Iron Man 3 als pijnlijk voorbeeld). En waag het niet om even een recapitulatie te geven… Je bent een fan van Marvel-films of niet, goddammit! Raar maar waar is het dus aangeraden om The Avengers nog eens op te zetten in plaats van de eerste Thor.

Walt Disney Benelux

Hoewel de kostuums en visuals oogverblindend zijn, heeft de productie geen optimaal gebruik gemaakt van de 3D-technologie. Daardoor krijgt die twee euro toeslag ook nog een bittere nasmaak. Er zit potentieel in – Thor en de wereld rondom hem zijn interessante filmische gegevens – maar die kans wordt nu voor de tweede keer verkwist. Derde keer, goede keer?

P.S.: De reden waarom ik ervan uitga dat Thor 3 gaat plaatsvinden, naast het overduidelijke einde, is een verborgen scène in de credits. Zo blijkt een Oscar-winnende acteur uit Mexico eveneens bereid te zijn om schurk-uit-de-superheldenfilm op zijn cv te zetten…