Review: Toscaanse Bruiloft

A-Film

A-Film

Rating: ★☆☆☆☆

Enkele jaren terug maakte Susanne Bier Den skaldede frisør ofte All You Need Is Love. Een vrij eenvoudig verhaal over een jongen en een meisje die elkaar het ja-woord willen geven onder een stralende en warme zon. Natuurlijk verloopt die trouwpartij niet vlekkeloos. En dat is ook het geval voor  de Nederlandse film Toscaanse Bruiloft.

In een klassieke villa in het zonovergoten Italië runt Sanne samen met haar vader en stiefmoeder de  trouwlocatie Casa Matrimonio. Het landgoed ligt in Toscane. Deze schitterende streek is de ideale plek om je droombruiloft te vieren. In Villa Matrimonio komen gasten bij elkaar om het leven en de liefde te vieren. Een Toscaanse bruiloft vormt voor alle gasten het hoogtepunt van hun verblijf. Voor sommigen is het landgoed bekend terrein en zij komen er wel heel graag. Want trouwen doe je immers maar… twee keer..

A-Film

Toscaanse Bruiloft is een heel simplistisch en zwak afkooksel van All You Need Is Love en andere trouwfilms. Zoals collega David zei: “Soms is postzegels verzamelen ook een leuke hobby en hoeft niet per se iedereen een film te maken, weet je wel.”

Je weet vanaf het begin hoe dit verhaal zal aflopen. En yup, ik kreeg na een uur en 44 minuten gelijk. Hockeyster Lisa gaat trouwen met haar  cosmetische chirurg Bob. Vrienden en familie worden uitgenodigd in Italië. Ook Jeroen, de beste vriend van Bob. Die rol is voor Jan Kooijman, jurylid bij So You Think You Can Dance.

Jeroen gelooft niet in het huwelijk: het is een voorbehoedsmiddel uitgevonden door de kerk. Maar hij zal natuurlijk zijn mening moeten herzien als hij Sanne voor zich wilt winnen. En dat is gedurende anderhalf uur een verhaal van aantrekken en afstoten.

Scenaristen Maarten Lebens en Annelou Verboon schuwen geen enkel cliché op vlak van personages. Er is de domme blonde toekomstige bruid, de slimmere wedding planner, de macho vrijgezel die toevallig advocaat is (met als specialisatie echtscheidingen), de goedgebouwde Italiaan die niet van straat geraakt, faceliftbarbie met een alcoholprobleem… en allemaal hebben ze wel problemen met liefde dat ze met elkaar proberen oplossen.

Die meer dan 500.000 bioscoopbezoekers van de Kampioenen-film zullen het niet graag horen, maar het niveau van deze Bruiloft is vergelijkbaar met het buitenlandse avontuur van de pottenstampers. Wie Jan Kooijman wil zien dansen die kijkt beter naar SYTYCD, niet naar dit. In the end is this just another movie dat thuishoort op een vrouwenzender. Niet op het grote doek. Maar voor wie toch wil: de film draait vanaf 30 januari in de bioscoop.