Review: Trance

Fox

Fox

Sinds hij in 1994 debuteerde met Shallow Grave heeft Danny Boyle nog geen enkele film afgeleverd die minder dan goed of uitstekend was. Trance is opnieuw een schot in de roos. Misschien is het zelfs één van zijn beste films. Maar u zal er uw hoofd moeten bijhouden.

Trainspotting was een provocatieve en vernieuwende wervelwind die tot één van de belangrijkste films van de afgelopen decennia mag gerekend worden. Slumdog Millonaire en Sunshine waren niet minder dan oerdegelijk. En in 127 Hours creëerde hij een zeer knappe dynamiek terwijl het hoofdpersonage een hele film vastzit tussen een rots. Faut le faire! We hebben overigens van horen zeggen dat zijn openingsceremonie van de laatste Olympische Spelen er ook best mocht wezen.

Fox Searchlight

Eigenlijk moet je Trance best ondergaan zonder enige voorkennis. De voortdurende plotwendingen en verrassende nieuwe inzichten volgen elkaar in sneltempo op en definiëren op die manier ook de film . Wat we wel kunnen zeggen is dat James McAvoy in grote doen is als veilingmeester die zwaar in de problemen raakt na een kunstroof waarbij hij een flinke klap oploopt. Dat veroorzaakt bij hem geheugenverlies, wat nogal problematisch is aangezien hij de enige is die weet waar de buit in kwestie verborgen is.

Een hypnotiseuse (Rosario Dawson is om op te vreten) moet zijn geheugen weer aan de praat krijgen. Vanaf dat moment dansen realiteit, suggestie en intrige in een vaart van heb-ik-jou-daar door mekaar.

Trance is vintage Boyle: een lekker stoere soundtrack, flitsende montage, koortsige korte close-ups maar toch vooral een sterk scenario dat uiteindelijk misschien nèt iets te veel vraagt van het publiek. Dat is meteen ook de reden waarom we niet naar de vier sterren durven grijpen. Verwacht u aan de opwinding die u voelde tijdens films als Memento en Inception. Thuis kan u nog eens heerlijk uw hoofd breken over het feit of u het allemaal wel juist begrepen hebt. Zalig toch?