Review: Venus in fur

eOne Benelux

eOne Benelux

Venus in bont zal nogal het schandaal geweest zijn in 1870. Geschreven door Leopold von Sacher-Masoch, draait het relaas rond een man die verliefd wordt op een zekere Wanda en zich aanbiedt als haar slaaf. De vernederingen die hij ondergaat worden vervolgens in uiterst erotische context verteld, waardoor men plots nog eens teruggrijpt naar de naam van de auteur en verstaat waar de term sadomasochisme vandaan komt.

Regisseur Thomas (Mathieu Amalric) wil dan ook absoluut dit boek vertalen naar de planken… ware het dat hij zijn Wanda maar niet vindt. Na een vermoeiende dag van audities belt hij zijn vriendin op, zeggend dat alle actrices op de casting “domme, blonde bimbo’s” zijn. En plots, uit het niets, uitgeregend en uitgepuft staat een actrice (Emmanuelle Seignier) aan de deur van het vervallen theatertje. In een oogwenk hebben we, net zoals Thomas, door wie ze is: luid-kauwend, getatoeëerd en met nogal bedenkelijke kledingkeuzes. Wanneer Thomas op het punt staat haar af te schrijven, uit ze plots haar zinnen feilloos. Onze regisseur, geïntrigeerd, geeft haar de kans om auditie te doen… of heeft zij die kans nu net zelf gecreëerd?

eOne Benelux

Wie verwacht dat deze nieuwe Polanski-film de brave Carnage opvolgt zal versteld staan. Wat volgt zijn de klassieke elementen van old-school Roman Polanski (Knife in the Water, Cul-de-sac, Death and the Maiden o.a.). Het zijn tevens de bouwblokken die hem op de filmkaart hebben gezet: de claustrofobie van de huis-clos (op 2 bedenkelijke shots na verlaten we als kijker nooit de theaterzaal), de dissectie van de vrouw – zowel in haar erotische als castrerende vormen – tegenover de eeuwig onwetende man, de ambiguïteit van seksualiteit en de perversiteit tussen koppels.

Maar we voegen hier een extra laagje toe: deze van de meta-deconstructie. Aangezien we enkel Thomas en “Wanda” hier als personages hebben, ontleedt Polanski de relatie actrice-regisseur. Tot hoe ver mag een regisseur gaan om zijn actrice voor te bereiden? Waarom krijgt hij überhaupt de overmacht in deze relatie? Waar stopt de actrice en begint het personage (mocht er een scheiding bestaan)? Wilt de regisseur eigenlijk niet liever zélf de actrice zijn? En wie is deze “Wanda”: wraakengel of simpelweg té slim voor deze regisseur…?

eOne Benelux

Duidelijk antwoorden bestaan natuurlijk niet op deze vragen en Polanski pretendeert ook niet dat hij ze zelf kent. Seignier is trouwens Polanski’s echtgenote, wat het geheel nog een nieuwe dimensie bijbrengt. De Frans-Poolse cineast mag tevens rekenen op een ijzersterk scenario dat gebaseerd is op het gelijknamig, gelauwerd Broadway-stuk. Het geheel voelt weliswaar nooit theatraal aan, dankzij zijn doeltreffend gebruik van travels en – belangrijker – zijn fetisjerende close-ups. De regisseur mag ook tellen op twee evenwaardige acteurs (Louis Garrel had aanvankelijk Thomas moeten spelen, wat ook interessant had kunnen zijn), waardoor deze strijd nooit verveelt of pretentieus overkomt.

Daar Venus in fur slechts twee acteurs telt en enkel op woord rust kan sommigen wat afschrikken, maar bij momenten is het fascinerend om als kijker te raden waar de “ware” rede overslaat naar de tekst van Thomas’ script. Deze komedie der seksen stimuleert dus zowel het intellectueel niveau als de lachspieren van de toeschouwer. Er wordt de kijker tevens sterk aangeraden om de dialogen te beluisteren i.p.v. de base ondertiteling te lezen, zeker als het om de zinnen van Seignier  gaat. Want deze “Wanda” – of ze nu al dan niet bestaat – verdient haar eigen een one-man show naar onze mening.