Review: Warm Bodies

Summit Entertainment

Independent Films

Zombies. Ze komen tegenwoordig uit alle gaten en hoeken gekropen. Je ontkomt er simpelweg niet aan. Of we het nu hebben over televisie (The Walking Dead) of cinema (het Pitt vehikel World War Z dat deze zomer in de zalen komt) overal valt wel in één of andere hoedanigheid een levende dode te bespeuren. Zo ook in Warm Bodies de nieuwe film van 50/50 regisseur Jonathan Levine.

Independent Films

R (Nicholas Hoult) is allesbehalve een doorsnee zombie. Hij schuifelt door de verlaten straten van een post apocalyptische stad op zoek naar hersenen Toch houdt hij ook krampachtig vast aan z’n laatste restantjes menselijkheid. Als hij de levende Julie (Teresa Palmer) ontmoet maakt zij iets los in hem. Zo erg dat hij haar het hof wil maken.

Warm Bodies begint goed. Een leuk geschreven voice over introduceert ons aan een wereld vol ‘corpses’ en monsterlijke ‘boneys’. Een hele hoop zombie clichés worden ook binnen de eerste tien minuten meesterlijk oneerbiedig aan diggelen geslagen. Wat we daarna zien scheelt echter niet veel van een doorsnee romantische tienerkomedie. De zombie maniertjes hadden evengoed die van een stuntelige verliefde nerd kunnen zijn.

De soundtrack bestaat uit een verzameling ‘oh wat zijn we toch hip’ oldies die zich te pas en te onpas door je buis van Eustachius wurmen. Gelukkig zien we doorheen al dit klefs wel nog flarden van een betere film. Een film die zichzelf en de centrale romance niet al te serieus neemt. Het beste voorbeeld hiervan is de rol van Rob Corddry (uit o.a. Hot Tub Time Machine) die met het grommen van een paar losse woorden een hele zaal aan het lachen krijgt.

Independent Films

Visueel schort er wel iets. De prent lijkt bij momenten door een uit de doden herrezen Tony Scott aan elkaar geknipt te zijn en Levine gebruikt net iets teveel dezelfde truukjes om zijn beelden interessant te maken (een flashlight hoeft heus niet élke keer in de camera te schijnen). De uit ééntjes en nulletjes opgetrokken ‘boneys’ zijn schandelijk slecht getrukeerde overblijfseltjes uit The Mummy die houterig over het scherm lopen en eerder ongewild lachwekkend dan angstaanjagend zijn.

Warm Bodies vertrekt van een interessant concept maar vergeet er ook iets wezenlijks mee te doen. De guitige romance en zwarte humor werken gelukkig wel waardoor je als kijker genoeg sympathie kweekt voor de hoofdpersonages om het zonder geeuwen tot het eind vol te houden. Oh en John Malkovich doet er ook in mee … altijd een pluspunt.