Review: God Bless America

God Bless America

Magnolia

Regie: Bobcat Goldthwait
Cast: Joel Murray, Tara Lynne Barr
Muziek: Matt Kollar

Een recensie van Bobcat Goldthwaits ironisch getitelde God Bless America schrijven zonder de schietpartij in Aurora, Colorado, eerder deze zomer te vermelden, is schier onmogelijk. Niet in het minst omdat de film met de waargebeurde feiten een gelijkaardige geweldscène in een cinemazaal deelt. Het is hier dat we de lijn moeten trekken tussen een fictieve wraakfantasie en de actuele realiteit. Goldthwaits film is een grotesk statement, een overdreven representatie van een angstaanjagend herkenbare impuls waar geen gezond mens ooit aan zou toegeven.

I mean, why have a civilization anymore, if we no longer are interested in being civilized?

God Bless America

Magnolia

Protagonist Frank (Joel Murray) is niet de enige zijn die zich blauw ergert aan de eindeloze stroom manipulatieve media en uitbuitende uitlachtelevisie waar Goldthwait netjes de huidige Amerikaanse maatschappij mee samenvat. Uiteraard werkt de regisseur met een grove en generaliserende zwart-wit tegenstelling en zijn er nog zeker genoeg brave zielen aan de overkant van de Atlantische oceaan. Voor zijn doelwit zijn zo’n nuances echter onnodig en dus leven we als kijker al snel mee met Frank en zijn groeiende haat voor de gemiddelde Amerikaan.

Een haat geuit door geweld. Samen met lelijk eendje Roxy (Tara Lynne Barr), zowat de inversie van het stereotiep populaire puber, trekt Frank de Verenigde Staten rond op zoek naar nieuwe creatieve slachtoffers. De relatie tussen beide verschoppelingen is het hart van de film, en de combinatie tussen de depressieve sad sack Frank en de vuilbekkende vroeg volwassen Roxy zorgt voor de lichtere noot.

America has become a cruel and vicious place. We reward the shallowest, the dumbest, the meanest and the loudest. We no longer have any common sense or decency. No sense of shame. There is no right and wrong.

Het woord “idioot” komt van het oorspronkelijke Oud-Griekse woord voor “burger”, waarvan de betekenis over de eeuwen heen is verschoven naar de huidige invulling van “dommerik”. In God Bless America worden ze gelijkgesteld. Volgens Frank zijn mensen egocentrisch, verwaand, gemeen en schaamteloos. De luidste brulapen worden beloond, de zwakste schakels worden voor schut gezet. Allemaal voor het plezier van de platvloerse massa.

God Bless America

Magnolia

Als God Bless America een grote zwakte heeft is het de hoge frequentie aan speeches en monologen waarin dat gegeven nog eens wordt herkauwd. Goldthwaits personages zijn slecht verscholen spreekbuizen van zijn eigen ideologie, en er kon best meer tijd worden gespendeerd aan hun individuele karakterisering. Frank en Roxy wekken nergens de sympathie op zoals William Foster dad deed in Falling Down of het koppel Mickey en Mallory in Natural Born Killers.

Ondanks hun vaak magere achterliggende motivatie – inclusief afleidende plot twists –  kan je sommige daden van het moordenaarsduo echter alleen maar stiekem toejuichen. Entertainment van de afgestompte, ongevoelige soort. Nergens wordt de film een inspiratie, als meer een schreeuw om aandacht. Goldthwait legt de vinger op de wonde. Sweet sixteens, etterige pubers en de jury van American Idol: alle worden ze aangewend om een gebrek aan bescheidenheid, respect en medeleven aan te kaarten. Of een killing spree daar de definitieve oplossing voor is? Uiteraard niet, maar Frank/Goldthwait hanteert de filosofie van John Doe uit David Finchers Se7en: “Wanting people to listen, you can’t just tap them on the shoulder anymore. You have to hit them with a sledgehammer, and then you’ll notice you’ve got their strict attention.” God Bless America is die sloophamer, een brutale uitvergroting van een reëel probleem.

Tegen wil en dank komt God Bless America met bagage in onze zalen aan, ook al dateert de film reeds van 2011. Van vroegtijdige spot of ongepaste provocatie is er dus geen sprake. Het script neemt te vaak de vorm van een pamflet aan, in plaats van een personagegedreven scenario. Gelukkig zijn Goldthwaits observaties scherp, en dat redt de prent van smaakloze B-filmerij.