Review: The Dark Knight Rises

The Dark Knight Rises

Vergeet die puberende webslinger. Laat de Avengers even voor wat ze zijn. Denk niet eens aan de avonturen van de man van staal. Hij is er! De superheld die deze doorweekte zomer zonder twijfel regeert. Batman! Christopher Nolan had het zichzelf voor dit slotstuk niet makkelijk gemaakt. Deel twee uit zijn Batman-trilogie, The Dark Knight, werd mede dankzij de krachtige vertolking van wijlen Heath Ledger een instant klassieker. Nolan kreeg het voor elkaar om een superhelden film te maken die in de verste verten niet op een traditionele superhelden film leek. Zijn Batman had sinds Begins, het wat vergeten eerste deel, de voeten stevig in realistischer grond. Weg waren de gotische invloeden van Burton en gelukkig verdwenen ook de bubblegum kleurtjes van Schumachers versie. De verwachtingen lagen torenhoog voor dit derde deel maar we mogen met z’n allen terug rustig ademhalen. Nolan slaagt met vlag en wimpel en lost met Rises de verwachtingen meer dan in. De toffe kerels bij 2BE waren zo vriendelijk om ons in ware Bruce Wayne stijl te ontvangen op de avant-première in Antwerpen.

Warner Bros.

“Now is not the time for fear. That comes later.”

Het is acht jaar nadat Batman de schuld op zich nam voor de misdaden die openbare aanklager Harvey Dent beging. De misdaadcijfers in Gotham lagen nooit lager en Bruce Wayne leeft als een kluizenaar, nog steeds rouwend over de dood van zijn grote liefde. Wanneer hij wordt beroofd door de sexy dievegge Selina Kyle gaat Bruce op onderzoek uit. Hij ontdekt al gauw dat er een nieuwe ondergrondse beweging leeft die geleid wordt door de meedogenloze huurmoordenaar Bane. Gotham heeft na acht jaar Batman opnieuw nodig maar is de uitermate verzwakte Wayne wel klaar om opnieuw de misdaad aan te gaan?

“There’s a storm coming mister Wayne.”

The Dark Knight Rises is het epische slotstuk van deze Batman-trilogie en naar Hollywood normen wil dit zeggen dat de film de overtreffende trap hoort te bewandelen. Nolan houdt daar rekening mee en levert zeker meer dan genoeg spektakel af om je zintuigen voor de rest van het seizoen lam te leggen. Hij neemt er echter wel zijn tijd voor. Na de indrukwekkende openingsscène wordt er flink wat gas terug genomen en krijg je een vrij groot deel logge expositie. Absoluut nodig voor wie de eerste twee films nog niet vanbuiten kent, compleet overbodig voor een zaal vol fanboys van het eerste uur.

Warner Bros.

“When Gotham is in ashes … you’ll have my permission to die.”

Hoewel Rises door zijn pure grandeur de meest comic book-achtige film van de drie mag genoemd worden wordt de realistische lijn ook hier sterk doorgetrokken. Selina Kyle (met zwier vertolkt door Anne Hathaway) mag dan wel in een strak pakje en hoge hakken paraderen, nooit heb ik de naam Catwoman horen vallen. De circusfreak Bane uit Schumachers tijdperk heeft plaats geruimd voor een tragische antiheld met een veel duisterder origine. Het is trouwens even wennen aan een slechterik met een permanent gasmasker over het aangezicht. Tom Hardy speelt Bane als een ietwat theatrale megalomaan en het duurt eventjes vooraleer de dreiging van deze bijna Bondiaanse slechterik je te pakken krijgt. Marion Cotillard, Joseph Gordon-Levitt, Matthew Modine, allemaal vertolken ze stuk voor stuk sterke personages binnen het universum die niet moeten onderdoen voor de oude getrouwen Christian Bale, Michael Caine, Gary Oldman en Morgan Freeman.

The Dark Knight Rises is een geslaagd huwelijk tussen Batman Begins en The Dark Knight. Een superhelden film die er geen is met personages waar je om geeft, knetterende actie en een grandioos opzwepende finale. Zeker geen foutloos parcours, daarvoor neemt deze derde iets teveel foutjes van zijn voorgangers over maar wel een waardig afscheid van een sublieme comic trilogie.

[imagebrowser id=24]