The Grey: not another action movie

The Grey

DFW

The Grey is vanaf deze week een nieuwkomer in de zalen en Supercalifragilistic mocht met dank aan 2BE naar de avant-première. In The Grey keren mannen van hun werk op een olieplatform huiswaarts, maar hun vliegtuig stort neer in de ijzige wildernis van Alaska. Slechts zeven mannen, waaronder Ottway (Liam Neeson) overleven de crash. Ze krijgen echter niet enkel af te rekenen met de harde weersomstandigheden, maar ook met een roedel agressieve en dodelijke wolven.

The Grey

DFW

Aangezien de laatste samenwerking tussen regisseur Joe Carnahan en Liam Neeson leidde tot The A-Team had ik van deze survivalfilm geen al te hoge verwachtingen; maar ik was meer dan aangenaam verrast. The Grey is gebaseerd op een kortverhaal van Ian Mackenzie en volgt dan ook de typische verhaalstructuur van een kortverhaal, waarbij de echte betekenis en de ironie van voorbije beelden en momenten pas tegen het einde echt duidelijk worden.

De vliegtuigcrash aan het begin van de film is luid, verwarrend, beangstigend, en daardoor erg realistisch. Zowel de spanning als de schrikmomenten blijven trouwens doorheen de hele film geslaagd terugkomen waardoor de thrillersfeer met momenten naar horror overslaat. The Grey is geschoten op locatie in Alaska en geregeld krijgen we prachtige beelden van grijze bossen en ijzige velden met een onaflatende sneeuwval. De muziek is aan de hand van Marc Streitenfeld en word zeker in het begin vaak afgewisseld door oorverdovend wind- en sneeuwstormgeluid.

Liam Neeson speelt fantastisch als de ruwe man met een zwaar verleden. Zijn acteertalent draagt ook de film op momenten dat het verhaal wat zwakker is. De acteerprestaties van de gehele cast zijn trouwens erg goed gezien bijna de volledige film gespeeld word door zeven personen of minder. Ondanks de zware omgeving zijn er ook scènes waar de personages onderling uitgebreid praten over hun angsten, verleden en geloof.

The Gey

DFW

Er zijn echter ook een aantal minpunten aan The Grey. De film zal vooral tegenvallen voor mensen die realisme verwachten of echt iets weten over overleven in de wildernis van Alaska.De wolven, hoewel griezelig en sfeervol, zijn weinig realistische CGI monsters. Ondanks de sneeuw overleven de personages een nacht zonder vuur en komt Liam Neeson zelfs levend uit een rivier zonder onderkoeling. Ook wie een groots CGI gevecht verwacht tussen mens en wolf, zal teleurgesteld worden.

The Grey is een prachtige en gruwelijke film over overleven wanneer daar geen kans toe lijkt en de nood van de mens om te blijven proberen. Wie een realistische survival film wil zien of een razendsnelle actiefilm over Liam Neeson die wolven in elkaar slaat, is echter aan het verkeerde adres.