Top 10 2012: Beasts of the Southern Wild (2)

Fox Searchlight Pictures

A-film

De trailer van Beasts of the Southern Wild verscheen deze nazomer een beetje uit het niets. Regisseur Benh Zeitlin kaapte het Sundance Festival en stormde de Atlantische oceaan over, schrijlings gezeten op zijn oeros. In Cannes had hij de Caméra d’Or te pakken en in Gent trakteerde hij het publiek op een Q&A.

A-film

Met zijn eerste langspeelfilm charmeert hij zowat op alle vlakken. Het jonge meisje Hushpuppy leeft met haar zieke vader in moerasgebied aan de monding van de Mississippi. Ze groeit op met een minimum aan traditionele opvoeding, maar intelligent is ze wel. Door observatie en innerlijk monoloog komt ze tot poëtische conclusies over het leven.

De bewoners van the Bathtub zijn zich zeer bewust van de overmacht der natuur. Dijken lachen ze weg en om de zoveel maanden loopt hun eilandje onder water. Voor gedwongen evacuaties door de overheid hebben ze niet genoeg middelvingers. Middenin dat anarchistisch biotoop wordt de cyclus van schepping en destructie duidelijker voor Hushpuppy. Het drankmisbruik van haar vader en zijn acute hartaandoening doen haar inzien dat alles eindig is en in haar verbeelding vormt ze een holistisch doembeeld.

I can count all the times I been picked up… I can count them on two fingers.

Het conflict tussen natuur en cultuur brengt niet enkel leven en rumoer teweeg, maar ook de opwarming van de aarde. De aarde vecht echter terug. Oeroude wilde ossen bevrijden zich uit het smeltende poolijs en lopen Hushpuppy tegemoet. Zelf is ze ook op weg, voor het eerst zonder haar vader. Hij leerde haar hard te zijn maar ze verlangt ook naar de zachtheid van een moeder.

A-film

Beasts is in de eerste plaats een hartverwarmende film. Kleuren spatten van het scherm, de door Zeitlin geschreven muziek is sprankelend en Quvenzhané Wallis is gewoon prachtig als de jonge Hushpuppy. Alle acteurs zijn amateurs maar des te overtuigend en hartverscheurend. Het lage budget maskeert Zeitlin door uiterst efficiënt gebruik van stock footage en een intelligente geluidsmix.

Het is makkelijk Beasts of the Southern Wild te vergelijken met het werk van Terence Malick. De beelden zweven langs natuurpracht, interne monologen overheersen en de verwondering over leven en dood is aanwezig in elke scène. Gelukkig weet Zeitlin zich genoeg te onderscheiden. Vooral het jonge hoofdpersonage maakt de film luchtiger en sympathieker. Een gebrek aan tempo is een makkelijk te vergeven beginnersfout.

Verwar ambitie en enthousiasme hier niet met geforceerde diepzinnigheid want wie Beasts of the Southern Wild zag, begrijpt onmiddellijk waarom deze aspecten hem tot de tweede plaats in onze top katapulteerde.