Top 10 2012: Moonrise Kingdom (1)

Benelux Film Distribution

Benelux Film Distribution

Supercalifragilistics onbetwistbare nummer 1 van 2012 is niets minder dan Wes Andersons beste film tot nu toe. Moonrise Kingdom dropt ons van top tot teen in een fictieve, tot in het detail uitgewerkte jaren 60 droomwereld waar volwassenen zich als kinderen gedragen en vice versa.

De film is zoals altijd strak en vlekkeloos in beeld gebracht. Maar daar waar deze methode Andersons eerdere prenten soms een koude, afstandelijke bijklank gaven, zijn de kaders hier juist heel persoonlijk, met situaties die echt en emotioneel geladen zijn. Conform hiermee hanteert Anderson een zacht, herfstachtig kleurenpallet dat samen met de typische droge humor voor een onvergetelijke trip down memory lane zorgt. Moonrise Kingdom weet ons namelijk terug te projecteren naar onze eigen betoverende jeugdjaren.

Sam: Why do you always use binoculars?
Suzy: It helps me see things closer. Even if they’re not very far away. I pretend it’s my magic power.

Jeugdjaren waarin het contrast kind – volwassene maar al te groot is. Daar waar in de volwassen wereld het serieuze en de verantwoordelijkheid domineren, speelt in het universum van het kind het avontuurlijke een hoofdrol. Ouders (waaronder Bill Murray) maken ruzie en praten over “ernstige” zaken, dingen waar de kinderen nauwelijks iets van begrijpen of om geven. De verliefden Sam (Jared Gilman) en Suzy (Kara Hayward) ontsnappen dan ook uit deze voor hen inherent onleuke en bedrukkende wereld. Ze spelen volwassene, of toch de opgeleukte versie ervan, en trouwen zelfs. Maar hun tocht over het eiland en er voorbij draait niet enkel om jeugdig avontuur, het is tevens een soort initiatie in de echte, volwassen wereld. Ze maken niet enkel plezier mee, maar ook tegenslag en gevaar.

Benelux Film Distribution

De twee tortelduifjes spelen hun rol zo droog als maar kan en maken hun idyllische wereld op die manier niet té naïef of vervelend voor de kijker. Ze dompelen ons helemaal onder in hun bizarre maar aandoenlijke romance. Een kalverliefde die voor heerlijke humor zorgt zonder de onderliggende gevoelens ook maar een sikkepit aan te tasten.

Sam: It’s possible I may wet the bed by the way. Later, I mean.
Suzy: Okay.

Langs de andere kant willen Edward NortonHarvey Keitel en de onvermijdelijke Jason Schwartzman – allen overjarige scoutsleiders – duidelijk iets terug van die kindertijd. Maar hun wereld is het speelse allang verloren. Ze lijken niet op hun plaats, incapabel als ze zijn om echt met die jeugdigheid te connecteren. Tilda Swinton blinkt hierin uit als de kille ambtenaar van de sociale dienst. Ze heet zelfs ‘Social Services’ en personifieert prachtig de anonieme, afstandelijke bureaucratie. Maar het einde dat de twee werelden (volwassenen – kinderen) samenbrengt weet zelfs Social Services een persoonlijke betrokkenheid te onttrekken.

Deze climax – de ontketening van een storm waar verteller Bob Balaban ons met droog sarcasme al voortdurend voor waarschuwde – haalt beide werelden doorheen. De glansrol hier is weggelegd voor Bruce Willis die excelleert als de ontroerende ‘sad cop’, werkelijk zijn beste vertolking in vele jaren. Hij is het die de twee werelden kan conciliëren. Hij toont zowel de twee verliefden als de ongelukkige volwassenen de lessen die ze van elkaar kunnen leren, en redt ze op die manier van een maar al te bedroevend bestaan.

Niet melig of naïef maar warm en charmant, Moonrise Kingdom roept een magisch, wonderbaarlijk en van hoop vervuld universum op. Wes Anderson speelt het beter dan ooit klaar en prijkt maar al te verdiend bovenaan onze lijst. 2012 was een prachtig filmjaar, dat 2013 ons meer van hetzelfde mag bieden!

Benelux Film Distribution

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , ,

Comments are closed.