Top 10 2012: Prometheus (10)

Prometheus

Fox

Het team van Supercalifragilistic heeft zich de afgelopen periode gebogen over 10 films die in 2012 net dat tikkeltje anders, opvallender en beter waren. Natuurlijk is dit geen heilige lijst. De telling is eerlijk verlopen en iedereen heeft de kans gekregen zijn en haar films in de lijst te krijgen, zonder omkoping, betaling in natura of chantage. De komende periode laten we die 10 films op jou los en vertellen we waarom die films het net wel hebben gehaald. Je bent meteen ook gewaarschuwd: spoilers ahead voor zij die de films nog niet gezien hebben.

10: Prometheus

“I think they want us to come and find them.” met deze woorden brengt Ridley Scott de wereld van Alien terug tot leven in Prometheus. Noomi Rapace vliegt naar een onbekende planeet. Daar wilt ze de antwoorden vinden over het ontstaan van de mens. Maar de reis is niet wat ze ervan verwacht.

Prometheus

Fox

Dat Prometheus in onze top 10 staat zal sommigen verbazen. Het was 1 van de films waar iedereen dit jaar zo hard naar uitkeek. Maar het eindresultaat viel niet bij iedereen in de smaak. Teveel filosofisch gepraat en te weinig aliens was het verwijt. Ridley koos doelbewust voor geen Xenomorphs. Maar een Alien zonder aliens is geen Alien, dus geeft hij de fans deze keer de voorouders van Xenomorph, al even slijmerige en dodelijke versie. Ook de reactie over de scène waarin de Space Jockey aan zijn einde komt zou helemaal niet kloppen met zijn ontdekking in de originele film. Er is achteraf veel nagepraat, geschreven, nagedacht en gespeculeerd over deze ruimtereis. Some love it, some hate it. Ik ben bij degene die helemaal ben opgegaan in de personages en het hele ontdekkingsverhaal. En ja, ik zit ook met tal van onbeantwoorde vragen, maar erg vind ik dat absoluut niet. Het moet voor mij niet altijd mooi afgerond en uitgeklaard zijn.

Big things have small beginnings.

Vanaf de zelfopoffering van de Engineer, de mysterieuze soundtrack door Marc Streitenfeld with a little help from Harry Gregson-Williams en de onbekende agenda van robot David was ik verkocht. Michael Fassbinder speelt tot in zijn kleinste draadje en bout met zoveel overtuigingskracht de rol van de artificiële David. Zijn “Sometimes to create, one must first destroy” is dan ook pure de realiteit. Zijn David staat heel dicht bij Ash, de robot gespeeld door Ian Holm in de eerste Alien. Met Noomi Rapace als Elisabeth Shaw heeft Scott een waardig opvolgster gevonden voor Sigourney Weavers legendarische Ellen Ripley. Net als Ripley is Shaw een vrouw van vlees en bloed, eentje die doodsangsten uitstaat, maar een vrouw die door de omstandigheden gedwongen wordt tot het uiterste te gaan en telkens haar eigen grenzen moet verleggen. Ook Logan Marshall-Green,  Idris Elba (de kapitein van het ruimteschip Prometheus) en de gevoelloze en afstandelijke Charlize Theron die de reis vol wantrouwen volgt vormen een sterke aanwinst. En ja, de rest van de crew dient louter als kanonnenvlees, maar dat weegt niet op tegen de sterkte van de centrale personages.

Prometheus

Fox

Ridley Scott veranderde de filmtitel van Paradise naar Prometheus omdat het verhaal gelijklopend is met dat van de Griekse Titaan Prometheus. Hij nam het vuur van de Goden en gaf het aan de mens. Dat liep voor hem niet zo goed af. Hier is dat niet anders. De zoektocht en ontdekking van Shaw leidt tot een onthutsende ontdekking die zowel het begin als het einde kan betekenen van de mensheid. Het siert Ridley Scott ook dat de CGI beperkt is tot het strikt noodzakelijke. Zo verliest de film, in vergelijking met vele andere producties van de laatste jaren, geen spatje geloofwaardigheid.

Tenslotte biedt de speciale blu-ray uitgave van Prometheus uren kijkplezier en informatie over het ontstaan, de ontwikkeling, het eindresultaat en wat we nog mogen verwachten over de potentiële sequel dat het weer uitkijken is naar meer van Elisabeth Shaw, David, de Engineers en slijmerige Xenomorphs.