Top 10 2013: Captain Phillips

Sony

Sony

Geen eindejaar zonder de lijstjes. Ook de ploeg van Supercalifragilistic heeft zo’n lijstje opgesteld. Niet noodzakelijk van de ‘beste’ films die we gezien hebben. Smaken verschillen tenslotte volgens ras, geslacht, seksuele voorkeur, religieuze overtuiging, leeftijd, gevoel voor humor, drama, een gebrek aan slaap en gespleten persoonlijkheid.

Dus hebben we gekozen voor een lijst van de meest opvallende films. Die films hebben we in een top 10 geperst zonder de typische rangorde. Het waarom vertellen we aan de hand van mathematisch, intelligente, goed overwogen en overtuigende redenen.

Listen up, we have been boarded by armed pirates. If they find you, remember, you know this ship, they don’t. Stick together and we’ll be alright. Good luck.

Paul Greengrass ontpopt zich de laatste jaren meer en meer als de regisseur van de voorspelbare filmeindes. Begrijp me niet verkeerd. Ik bedoel voorspelbaar omdat we de afloop van de film al lang kennen. Lang voordat we de zaal binnenwandelen, onze derrière in een zetel nestelen, alle communicatiemiddelen uitschakelen en de chips/popcorn hebben herleid tot microbestanddeeltjes.

Sony

In United 93 weten we dat het vliegtuig neerstort. In Green Zone mag Matt Damon zoeken naar massavernietigingswapens zoveel hij wil, vinden zal hij ze niet. En ook de afloop in Captain Phillips ken je. Is het niet van de trailer, dan is het omdat de film gebaseerd is op de biografie van de heer Phillips. En dead man tell no tales.

Maar bij elk van de drie films neemt Greengrass je mee in een boeiend, spannend en uiterst zorgvuldig geschreven verhaal waarin de personages centraal staan. Vanaf het moment dat onze kapitein de trossen lost, het kanaal verlaat en koers zet richting open zee, leef je mee met de hele bemanning tijdens de boottocht van Djibouti naar Mombasa. De muziek van Henry Jackman is hierbij een cruciaal element.

You said you were a business man! Is this how you do business?

Tom Hanks speelt de titelfiguur. Phillips is de goede huisvader zowel voor zijn gezin als voor zijn crew. Hij houdt ze alert en bereidt ze voor op elk mogelijk doemscenario. Bovendien is hij iemand die in elke situatie zijn kalmte bewaart. Net daardoor heeft hij een antwoord op de aanvallen van een stel Somalische piraten wanneer die zijn tanker enteren en willen verpatsen voor een grote som geld.

Sony

Louter op basis van zijn vertolking verdient Tom Hanks zijn derde Oscar. Alleen Robert Redford zou enige concurrentie zijn op dat vlak. En dat door Roberts vertolking in die andere ijzersterkte bootfilm All Is Lost (a must see). De emotie die Hanks in zijn rol legt voel je door merg en been, zelfs al ken je de afloop van dit verhaal. De sterkte van Hanks komt ook door de overtuiging en geloofwaardigheid van de lelijkste (sorry dude) piraat van allemaal Barkhad Abdi. Een schoonheidswedstrijd winnen zit er niet in, maar gaf deze rol aan een Hollywoodster en je kreeg in de verste verte niet dezelfde stomp in die met popcorn gevulde maag.

Greengrass houdt de boog gespannen tijdens elke minuut van de aanval, de overgave, het kat-en-muis-spel, de komst van de big boys en tijdens een epiloog waarnaar ik met tranen in de ogen en met een krop in de keel keek. Wie tijdens de finale gevoelloos in zijn zetel naar het scherm blijft staren, verdient een GAS-boete wegens onverschillig gedrag. En daarom staat Captain Phillips in onze top 10 van 2013.