Top 10 2013: Stoker

Fox Searchlight

Fox Searchlight

Het is zover, we gaan de laatste uren van het jaar in. Daarmee zijn we ook aanbeland bij het laatste item uit onze lijst van meest opvallende films van 2013. En het is er weer eentje om u tegen te zeggen: Stoker, de eerste Hollywooduitstap van Park Chan-wook. Wentworth Miller (jep, die kerel uit Prison Break) mocht het scenario leveren.

Fox Searchlight

India Stoker (Mia Wasikowska) is een ietwat excentrieke eenzaat wier leven grondig door elkaar wordt geschud wanneer haar vader onverwachts overlijdt. Aan haar moeder (Nicole Kidman), een tang die al eens graag naar de fles grijpt, heeft ze niet veel. Maar dan duikt plots Uncle Charlie (Matthew Goode) op, een charismatische, maar ook geheimzinnige man.

Terwijl haar moeder meteen onder de indruk is van Charlies charmes, is India zelf aanvankelijk op haar hoede. Maar uiteindelijk raakt ook zij meer en meer in de ban van de oom met wie ze wel eens meer gemeen zou kunnen hebben dan ze dacht…

Stoker is een intrigerende mix van genres en thema’s. Enerzijds is het een suspensevolle thriller over gestoorde familierelaties. Anderzijds is het ook een coming-of-age-verhaal. Je kan de film dus moeilijk in een hokje stoppen. Maar een ding staat vast: Stoker houdt je anderhalf uur lang op het puntje van je stoel.

Fox Searchlight

En dat komt niet het minst door de sterke cast. Nicole Kidman als de kille bitch van een moeder is een plezier om naar te kijken. En Matthew Goode zet een hypnotiserende prestatie neer als Uncle Charlie. Maar het is Mia Wasikowska die de hele film moeiteloos draagt. Met haar onconventionele uitstraling was ze ook de ideale keuze voor de rol van de mysterieuze India.

Ook de soundtrack van Stoker draagt veel bij tot de geheimzinnige sfeer van de film. De muziek van Clint Mansell (Requiem for a Dream, Black Swan) zuigt je mee in het duistere huishouden van de Stokers. De reeds bestaande muziek die Mansell uitkoos vormt bovendien de perfecte aanvulling voor zijn eigen score. Summer Wine van Nancy Sinatra en Lee Hazlewood klonk nog nooit zo onheilspellend.

Fox Searchlight

Maar het is vooral de visuele flair van Park die ons is bijgebleven, en die Stoker uiteindelijk in ons lijstje van meest opmerkelijke films van het afgelopen jaar deed belanden. Doorheen de film krijgen we een aantal behoorlijk gewelddadige scènes voorgeschoteld. Park weet ze allemaal op een (letterlijk) bloedmooie en zelfs poëtische manier in beeld te brengen. Denk maar aan de bloedspatten op de onschuldige witte bloemen in het begin en op het einde van de film. Een gelijkaardig shot kregen we een paar maand daarvoor trouwens ook al te zien in Quentin Tarantino’s Django Unchained. Toeval ongetwijfeld, al is het wel geweten dat de twee regisseurs een grote bewondering hebben voor elkaars werk.

Stoker is een streling voor het oog, een prent die nog lang op je netvlies gebrand zal blijven. Parks oog voor detail zorgt er bovendien voor dat je bij elke kijkbeurt wel iets nieuws zal ontdekken. Al waren het maar de vele knipogen naar Shadow of a Doubt en de rest van Hitchcocks oeuvre. We durven er geld op inzetten dat de Master of Suspense himself deze Stoker ook wel had kunnen smaken.