Verduiveld sterke wintercinema

O'Brother Distribution

Marius Holst mag dan niet zo bekend zijn als de grote namen uit de Scandinavische cinema die met hun films grote sier maken in de bioscoop en met hun series het ene televisierecord na het andere breken, maar de Noorse regisseur die afstudeerde aan de London International Film School haalt met zijn films geregeld scherp uit. Met zijn debuut uit 1994 Ti kniver i hjertet (Cross My Heart and Hope to Die) kaapte hij op het Internationaal Filmfestival van Berlijn meteen de Blauwe Engel weg, de prijs voor beste Europese speelfilm, met Øyenstikker (Dragonfly) regisseerde hij in 2001 al Kim Bodnia en Mikael Persbrandt (toen nog volop aan hun carrière werkend, ondertussen zowel nationaal als internationaal niet meer uit films weg te denken) en nu brengt hij met Kongen av Bastøy (The King of Devil’s Island) opnieuw een grote naam (Stellan Skarsgård) maar vooral ook de jongeren Benjamin Helstad en Trond Nilssen in stelling. Of de film ook in de bioscoop een voltreffer wordt valt nog af te wachten, maar The King of Devil’s Island maakte alvast grote indruk op het recentste Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent.

“You’re a sailor. So you know the value of discipline.”

In het Noorwegen aan het begin van de twintigste eeuw is er nog geen sprake van open jeugdinstellingen. Hangjongeren, grote of kleine minderjarige criminelen en andere jeugddelinquenten worden zonder pardon naar Bastøy gestuurd, een eiland in het Oslofjord dat alleen per boot te bereiken is – en dan nog. Daar staat gevangene Olav (Trond Nilssen) staat dicht bij zijn herintegratie in de maatschappij, tot groot genoegen van directeur Håkon (Stellan Skarsgård), die vindt dat hij C1 (de jongens hebben er geen naam) tot een modeljongere heeft gekneed.

O'Brother Distribution

Wanneer de stoere nieuweling Erling (Benjamin Helstad), C19 voor de vrienden, echter niet zomaar schikt te dansen naar de pijpen van de directeur en de ‘huisvaders’ die toezien op de goede orde in de barakken dreigt C1 zijn vrijlating mis te lopen. De gemoederen raken verhit, lijken dan opnieuw bedaren, maar wanneer Ivar/C5 (Magnus Langlete) net iets te vaak door opzichter Braathen (Kristoffer Joner) bij zich wordt geroepen, gebeurt het ondenkbare: de losgeslagen jongeren nemen het eiland over…

O'Brother Distribution

Volledig volgens de traditie hangt regisseur Holst een verhaal op waarbij de kijker vooral sympathie voelt voor de gevangenen (van wie we tenslotte niet weten wat ze hebben mispeuterd) die in mensonterende omstandigheden toch de kracht vinden om zich af te zetten tegen hun hardvochtige bewakers. Wanneer de ‘slechte jongeren’ blijk geven van positieve waarden en de ‘goede rechtsdienders’ het niet zo nauw blijken te nemen met de regels van de kunst inzake heropvoeding, kan het publiek zich inderdaad de vraag stellen wie nu de echte duivel op het eiland is. Zonder veel verrassingen, maar met een heel aantal sterke scènes, verheft Holst het verhaal dat op waargebeurde feiten werd gebaseerd tot een aangrijpende film die geen mens onberoerd laat. De ontberingen en vernederingen worden door de gure weersomstandigheden alleen versterkt; de haat, angst en complete uitzichtloosheid worden door de onthutsende vertolkingen meer dan voelbaar.

Nieuw is dit soort films zeker niet en ook de verschillende ontwikkelingen zullen weinig bezoekers overdonderen, maar de verbazingwekkende jongeren, die doorleefde personages neerzetten, getekend voor altijd, de rigoureuze aanpak door de oudere acteurs en de sobere maar trefzekere regie van Holst zorgen ervoor dat deze prent alsnog onbetreden paden verkent en een onverwacht sterke impact heeft op de kijker. Voeg daar een alweer magistrale soundtrack vol strijkers aan toe van Johan Söderqvist en finaal het perfect gekozen Untitled #1 (Vaka) van de IJslandse postrockers van Sigur Rós en dan wordt het al heel moeilijk om tijdens de rit naar huis en bij de minste sneeuw niet automatisch over deze prent te mijmeren.

[youtube id=”YNAUNomUYZQ” w=”600″ h=”400″]